Forbud mot gassbiler i kjellere

HomeCBRNE

Forbud mot gassbiler i kjellere

Med stadig flere biler på gassdrift har også bekymringen meldt seg om konsekvensene av lekkasjer i underjordiske garasjeanlegg. I enkelte andre land er det praktisert forbud mot parkering av gassbiler i underjordiske parkeringsanlegg, men kravet finnes ikke i lovverket. Nå er imidlertid forbud mot parkering av gassbiler kommet inn i Temaveiledning for farlige stoffer. Samtidig skjerpes byggereglene for parkeringskjellere.

Branninspektør Morten Engmann i Oslo brann- og redningsetat sendte forslag om et forbud til DSB etter tilfeller i Oslo med gasslekkasjer fra biler. Argumentasjonen for forslaget har blant annet vært at mange gassbiler har anlegg som er montert for dårlig og som kan forårsake lekkasjer. Det er også vist til at de fleste underjordiske parkeringsanlegg ikke er godt nok tilrettelagt for brannvesenets innsats. Vanskelige angrepsveier, liten mulighet til ventilering og usprinklede arealer vil gjøre lekkasjer og brann vanskelig å håndtere.

Teksten i temaveiledningen sier følgende:
Brannfarlig gass skal ikke oppbevares i kjeller eller annet rom under terreng, da slike rom ofte har dårlig ventilasjon og eksplosjonsfarlig atmosfære lettere kan oppstå ved lekkasje.
Parkering av gassdrevne kjøretøy skal derfor ikke foretas i garasjeanlegg som er plassert mer enn 1 meter under bakkenivå. Dette gjelder for garasjeanlegg som er del av annen bygningsmasse.
– Jeg er fornøyd med forbudet mot parkering av gassbiler i kjellere i dagens situasjon, men på sikt kan det diskuteres om man bør lempe på kravet. Med nye byggeregler hvor kravene til parkeringskjellere er blitt betydelig bedre i forhold til brannvesenets innsats, må vi vurdere kravet. Såkalte miljøbiler med gass som drivstoff blir stadig mer vanlig. Fra 1. september i fjor trådte en godkjenningsordning i kraft som vil gjøre ettermontering av gassanlegg i biler sikrere. Det betyr at på sikt kan risikoen med gassbiler bli mindre, sier Engmann. 
De konkrete innspillene til DSB og BE om risikoen med gassbiler og problematikken rundt parkeringskjellere, kommer etter en studiereise til flere land i Europa som Engmann og kolleger fra Oslo brann- og redningsetat gjorde ifjor.   

Parkeringskjellere 
De nye byggereglene for parkeringskjellere (TEK 10 – tilrettelegging for rednings- og slokkemannskaper § 11 – 17) setter blant annet disse kravene:

  • Parkeringskjellere med bruttoareal større enn 400 m² må ha røykventilasjon.
  • Antall og plassering av brannvesenets angrepsveier til parkeringskjeller må være slik at alle deler av parkeringskjelleren kan nås med maksimalt 50 meter slangeutlegg fra angrepsvei.
  • Angrepsveier/trappenedganger til parkeringskjellere med plan under øverste kjellergulv må ha tørropplegg for slokkevann og brannsluse med vannuttak i hver etasje. Slike angrepsveier bør ha installert vifter som trykksetter trapperommet ved brann.
  • Det må være en lett synlig orienteringsplan som inneholder nødvendig informasjon om brannskillende bygningsdeler, rømnings- og angrepsveier, slokkeutstyr og branntekniske installasjoner (alarm- og slokkeanlegg) for parkeringskjelleren på vegg ved inn- og utkjøringsrampe og i alle angrepsveier.

 

5000onon

COMMENTS