Styrer alt via satelitt

HomeDiverse

Styrer alt via satelitt

Det er ikke bare tv-selskapene som heiser parabolen til værs når det slås katastrofealarm i England: blålysetatene gjør det samme

Parabolbilene er stappfulle av superrask, fremtidsrettet teknologi. Og nå flytter mye av den operative ledelsen i brann, helse og politi inn under én felles tallerken. Det kjøpes nemlig inn felles ”parabolbiler”.
–    Endringer skjer dramatisk raskt, sier Nicola Savage, markedssjef i Excelerate, som leverer og drifter satellitt bredbåndskommunikasjon til britiske blålysetater. 

Direktebilder 
Northumberland Fire and Rescue er det siste brannvesenet i England som har gått til innkjøp av en parabolbil for sin innsatsledelse. Den er stappfull av teknologi som revolusjonerer måten en innsats ledes, utføres og følges, på. 
I kjøretøyet styres all kommunikasjon på skadestedet og til kommandosentralen. Her logges tale, datatrafikk og mottas/sendes videostreaming – enten fra det varmesøkende kameraet på taket, fra et helikopter eller fra kameraer montert på brannfolkenes uniformer. All info lagres på serveren som er plassert bak i Mercedes Sprinteren. Ingen info går tapt.

For brannfolk som ikke bærer kamera (det er en begrensning på antall) og som likevel vil følge med på heli-bildene, kan de logge seg på serveren via sin Iphone eller Ipad og følge med på ”direktesendingene” fra helikopteret eller det varmesøkende kameraet. 
–    Vi kan ta i mot krypterte direktebilder også fra politihelikopteret inn i vår bil, eller fra legehelikoptre. Det spiller ingen rolle hvem av nødetatene som har helikopter oppe. Vi får opp bildene ved å logge oss på serveren, sier en stolt brannkonstabel Stephen Kennedy i Northumberland Fire and Rescue.

Felles biler
Når ingen av etatene har råd, har kommune og stat delt kjøpesummen i tre for innkjøp av ”incident support units” som koster minst 10 millioner kroner. Noen kjøper felles biler, andre kjøper sine egne.
60 sekunder etter ankomst er kjøretøyene online med satellitt og har full tilgang til bredbånd som benyttes på flere ulike nivåer. 
Da jobbes det praktisk talt under samme tallerken, i tråd med hva nødetatene har lært etter alle feilene de har gjort (se egen faktasak).

I alt er det solgt 100 slike kjøretøyer i England, de fleste til brann- og ambulansetjeneste. 
–    Dette gir den tryggeste kommunikasjonen med best kapasitet. Kabel er ut, disse bilene kommer med egne servere og håndterer alt av informasjon og kommunikasjon på skadestedet via satellitt, sier Andrew Gwilliam i Excelerate, som har 90 prosent av satellittmarkedet for blålysetatene.

Her inne er ingen ting hemmelig. Alt som blir sagt inne i bilen, alt som blir skrevet og gjort på den store berøringsskjermen i bilen blir lagret på serveren. Skjermen er montert i siden på bilen slik at brannfolkene kan samles utenfor og avlese informasjon direkte. 
–    Lagring av data og tale er viktig for oss, slik at vi kan lære av våre egne feil. Nødetatene er blitt kritisert for ikke å jobbe godt nok sammen, noe vi nå endrer på ved å bruke denne bilen. Dette er en del av programmet Jesip (se sak), sier Stephen Kennedy. 

 Tre satellitter
–    Vi garanterer robust dekning og kraftig ned- og opplastingshastighet fordi vi benytter tre satellitter. Skulle tilgangen falle ut ved svært dårlig vær, vil parabolen koble seg automatisk over til neste satellitt og hente kapasitet der. Dersom det skulle bli problemer med datasystemene inne i kjøretøyene, får brannvesenet hjelp direkte av oss. Brukeren kan trykke på knappen som heter ”status”, og så tar vi over og fixer problemene fra vår døgnbemannete sentral, sier Gwilliam. 
– Det er tross alt ikke alle brannfolk som er like gode på data, sier han. 
 


– Revolusjon

– Satellitt bredbåndskommunikasjon revolusjonerer alle aspekter ved kritisk kommunikasjon for nødetatene, sier Martin Saunders, Excelerates europeiske salgssjef.   
Personell som bruker PDA, PC, Ipad eller mobiltelefon har full tilgang til taktiske planer, videostreaming fra helikoptre/mannskap eller de kan hente ut informasjon fra beredskapsplanverk på et skadested.
Rekkevidden kan utvides ved hjelp av flyttbare, trådløse noder (f. eks routere).
Ved tilfeller der alle nødetatene kommer med hver sin parabolbil, kan enhetenes kommunikasjonssystem kobles sammen for umiddelbar informasjonsutveksling. 

Fakta
Begge satellitt-frekvensbåndene Ku og Ka (et høyere frekvensbånd, 20-30 Ghz) tilbys blålysetatene for deres kommunikasjon – avhenging av behov.
Avtalen etatene har gjort, inkluderer en kapasitet på 180 GB. Nedlastingshastighet 10 MB, opplastingshastighet 4 MB.
Nødetatene tilbys umiddelbar hastighetsøkning og tilknytning til en annen satellitt ved behov/problemer.
Parabolantennen bruker 60 sekunder på å finne satelitten ved fri sikt mot himmel.
Trådløse kameraer som benyttes av innsatspersonellet har en dekning på inntil to km ved fri sikt, men garantert inntil en km.

5-punktsplanen
Slik jobber innsatslederne:

1.    Etablerer felles KO nær åstedet så raskt som mulig
2.    Kommunikasjonsplanen integreres: Det skal snakkes ”plain English”, interne forkortelser er forbudt å bruke under kommunikasjon.
3.    Koordinering. Enighet om prioritering av arbeidsoppgaver og ressursbehov, samt avtaler møteplan.
4.    Felles risikoforståelse – informasjon skal deles mellom etatene.
5.    Felles situasjonsforståelse. Planverk iverksettes. Definisjon av hendelse (katastrofealarm?), definere eksakt skadested, avdekke eventuelle faremomenter for innsatspersonellet, trygge kjøreruter, oversikt over antall skadde/drepte og egne ressurser, definere type personskader og alvorlighetsgrad

Dette er Jesip 
Joint Emergency Services Interoperability Programme, opprettet av innenriksminister Theresa May i 2012. Programmet har gitt spark bak til satellitt-utviklingen man nå opplever i England. 
Programmet har som mål å forbedre måten politi, helse og brann jobber sammen på ved store og komplekse hendelser. Etatene har fått gjentatt offentlig kritikk i granskingsrapporter og analyser som er foretatt etter alvorlige hendelser og katastrofer. Blant disse er

  • Bombeeksplosjonen i PanAm-fly over Lockerbie i 1988, 270 drept
  • Brann på Kings Cross t-banestasjon i London i 1987, 31 drept
  • Eksplosjon på boreplattformen Piper Alpha i 1988, 167 drept
  • Herald of Free Enterprise-ulykken, ferge som tippet rundt i Den engelske kanal i 1987, 188 drept
  • London-terroren i 2005, 52 drept

I tillegg omfatter analysen en rekke større togulykker, naturkatastrofer og drapssaker av nyere dato. 
Blålysetatene fikk kritikk for mangelfull opplæring, dårlige arbeidsrutiner og organisatorisk planlegging, ineffektiv kommunikasjon etatene imellom, manglende system for å sikre at erfaringer man gjorde seg ble videreformidlet til mannskapene, dårlig/manglende ledelse og liten eller ingen vilje til å ta til seg lærdom. 
12.000 innsatsledere og operatører på sambandssentraler skal gjennomgå kurs for å få integrert Jesip.  
I tillegg til nødetatene, vil også frivillige organisasjoner som deltar ved katastrofer, (Røde Kors, Sivilforsvaret osv) samt Kystvakten og British Transport Police, bli tilbudt samme opplæring.
Se www.jesip.org.uk og videoer på youtube. 

Kilde: Review of Persistent Lessons Identified Relating to Interoperability from 
Emergencies and Major Incidents since 1986, dr. Kevin Pollack, Emergeny Planning College, 2013

COMMENTS