Brannsikkerhet i nye bygg er ikke forskriftsmessig

HomeFagstoff

Brannsikkerhet i nye bygg er ikke forskriftsmessig

Dette er dessverre sannheten i veldig mange nye bygg. Jeg har derfor sendt en bekymringsmelding til kommunalminister Jan Tore Sanner som er øverste myndighet for forskrifter, ordninger, godkjennelser som skal gi nye bygg med forskriftsmessig brannsikkerhet og tilhørende dokumentasjon. Bekymringsmeldingen kan du lese på www.dokumentertas.no.

Dette har betydning også for brannvesenet som ikke får den nødvendige hjelp og trygghet som sprinkleranlegget skal gi i et bygg som brenner. Da kan store verdier eller menneskeliv gå tapt.

Hva er det som går galt?
Det er mange forhold, men noen hovedelementer er:

  • Firmaer søker om sentral godkjennelse og får et godkjennelsesbevis som de bruker i alle prosjekter de er involvert i. Problemet er at myndighetene ikke har separate koder for rørarbeider og sprinkleranlegg. På godkjennelsesbeviset står det at de har kompetanse i forhold til sprinkler selv om de ikke har søkt om det eller fått. Det er like farlig som at alle som fikk førerkort for bil hadde på førerkortet at de kunne kjøre vogntog selv om de ikke hadde noen kompetanse om det.
  • I hvert prosjekt søker og får firmaer ansvarsrett basert på sin sentrale godkjennelse. Saksbehandler i kommunen gir en ansvarsrett basert på godkjennelsesbeviset nevnt over. Det betyr at foretak søker og får ansvarsrett for sprinkleranlegg, uten den nødvendige kompetanse. Dette er ikke tillatt og er et brudd på forutsetningen for sentral godkjennelse. I tillegg til sentral godkjennelse skal foretaket ha et system for å følge opp og ha kontroll.
  • Når prosjekteringen er ferdig skal firmaet som er ansvarlig for prosjekteringen sende en samsvarserklæring der de bekrefter at prosjekteringen er ferdig og eventuelt hva som gjenstår. Hvis prosjekteringen ikke er utført, ikke ferdig eller mangelfull er det igjen et brudd på forutsetningene for den sentrale godkjennelsen.
  • Hvis det ikke kan monteres i henhold til tegninger skal det tas opp med prosjekterende som skal finne en løsning, dette skjer dessverre ikke.
     
  • Når montasjen er ferdig, skal det firmaet som er ansvarlig for montasjen, sende en samsvarserklæring der de bekrefter at anlegget er ferdig montert og i driftsklar stand. Det er mange feil og mangler på anlegget og det er igjen et brudd på forutsetningene for den sentrale godkjennelsen.
  • Ferdigattest gis når byggherre har fått all dokumentasjon. Det er dessverre slik at byggherre får tegninger og datablader, men nesten uten unntak den dokumentasjon som regelverket angir. Den dokumentasjonen er byggherre avhengig av for å dokumentere brannsikkerheten overfor myndighetene.
  • Det er krav om uavhengig kontroll av brannstrategien før bygging starter. Det er imidlertid ikke noe krav om kontroll av at brannstrategien er ivaretatt gjennom prosjektering og byggeperioden.
  • Forsikring krever en FG-kontroll og ESS-rapport for å gi rabatt på forsikringspremien. Denne kontrollen avdekker at sprinkleranlegget ikke er forskriftsmessig og at dokumentasjonen er mangelfull.
  • Byggherre må bruke tid og energi på å få rettet feil og mangler (ikke alt kan rettes) og bygge opp nødvendig dokumentasjon.
  • Når ikke sprinkleranlegget og dokumentasjonen er forskriftsmessig, hvordan er de andre forhold i brannstrategien dokumentert? Det er i nye bygg i dag hvor ikke dokumentasjon for at brannsikkerheten er ivaretatt, dessverre er det dokumentasjon som viser det motsatte.
     

Hva med alle de boligbygg og næringsbygg som ikke blir kontrollert?     
Dere kan høre med de som foretar tilsyn om de har erfaringer som tilsier at dette er i orden eller et gjennomgående problem.

Hva kan gjøres for å bedre dette og av hvem?

  • Byggherrer må varsle kommunen når det oppdages alvorlige feil og mangler. I dag varsles ikke kommunen og man mister muligheten til å følge opp disse firmaene.
  • Totalentreprenører skal ha et ansvar for å følge opp underentreprenører og må ta ansvar for alle forhold i bygget de leverer. De kan ikke fortsette som i dag der de fraskriver seg ansvar og ikke foretar noen kontroll slik at de vet hva de leverer.
  • Kommunen må foreta kontroller når de mottar anmodning om midlertidig brukstillatelse. Hvis det avdekkes at grunnlaget for en slik tillatelse ikke er tilstede, vil dette få konsekvenser for overlevering. Byggherrer tar ikke over et bygg som ikke kan brukes. Alle forhold i brannstrategien må dokumenteres.
  • Kommunen må varsle DIBK (som gir selskaper sentral godkjennelse) når det oppdages uregelmessigheter. På denne måten inndras sentral godkjennelse fra de useriøse og sentral godkjennelse blir et kvalitetsstempel, noe det ikke er i dag.
  • Brannvesenet stiller krav og følger opp. Hvis det oppdages, eller er mistanke om uregelmessigheter på nye sprinkleranlegg, varsles byggesaksavdelingen slik at dette kan kontrolleres ved et tilsyn. Ferdigattest kan trekkes tilbake 5 år etter at den er gitt.
  • Forsikring må fortsette å kreve uavhengig kontroll av nye og eksisterende sprinkleranlegg. Inntil myndighetene har et system som fungerer i både teori og praksis er dette avgjørende for brannsikkerheten.
     

Brannvesen som vil ha en sjekkliste som viser hvilken dokumentasjon som skal foreligge i forbindelse med et forskriftsmessig sprinkleranlegg kan ta kontakt og få denne oversendt. Da er det enklere, for de som ikke er fagpersoner, å vurdere om den dokumentasjon som presenteres er tilstrekkelig eller ikke.
Det krever noe av alle for at dette kommer i orden. Fordelen er at når noen begynner vil det gi oppmerksomhet, endrede holdninger og mer fokus.  

COMMENTS