Strøm av ideer til gode løsninger for framtida- Den nye utdanningen for heltidspersonell vil revolusjonere måten vi rekrutterer mennesker på og derigjennom være med på endre en arbeidskultur. Men vi må også oppnå en bedre og mer effektiv utdanning for deltidspersonell, sier Morten Støldal som er avdelingsleder kompetanse og rapportering i DSB og prosjekteier for etablering av fagskole

HomeDiverse

Strøm av ideer til gode løsninger for framtida

- Mange både der ute og her i DSB henger igjen i det vi har i dag. De tenker at vi kun skal skru og mekke litt på den utdanningen vi har i dag. Mens det vi gjør nå gjennom prosjektet for etablering av fagskole er en helt ny konstruksjon som ikke finnes i dag, og som vil revolusjonere hvordan man utdanner brann- og redningspersonell i Norge.

Fagskoleprosjektet:

Det sier Morten Støldal som er avdelingsleder kompetanse og rapportering i DSB og prosjekteier for etablering av fagskole.

– Den nye utdanningen vil også revolusjonere måten vi rekrutterer mennesker på og derigjennom være med på endre en arbeidskultur, sier Støldal.

– Jeg er opptatt av også å formidle at vi gjør det samme med utdanningen av deltidspersonell. Vi skrur ikke bare sammen utdanningen på en ny måte, men vi har nå startet en konseptfase. Som er en idemyldring. Vi har forutsetninger og føringer, en stor og viktig gruppe deltidpersonell som det er avgjørende å ta vare på, men det er likeså vesentlig at de får kvalitativt god utdanning, at vi sikrer god rekruttering og at det blir attraktivt og fleksibelt. Med disse premissene ser vi på hva kan vi kaste ut av nye tanker og bygge noe som er helt annerledes enn i dag. Det synes jeg er utrolig spennende, sier Morten Støldal.

Digital læringsplattform
– Vi må oppnå en bedre og mer effektiv utdanning for deltidspersonell. De skal kunne få være mer hjemme og jobbe som normalt hos hovedarbeidsgiver. En digital læringsplattform skal gi deltidsmannskapene, de det er flest av, en mulighet til å studere hjemme i stua, sier Morten Støldal og fortsetter,

– Samtidig tror jeg digital læring vil være en viktig bit av læring i alle framtidige skoleløp. Derfor kommer den på den ene eller andre måten også til å innta heltidutdanningen. Vi må lage en plattform som har relevans og betydning også der, det er viktig. Det tredje elementet er å lage en plattform som er tilgjengelig og brukervennlig også for de som ikke er under utdanning, til alle som allerede i dag arbeider i brann- og redningsvesenet. En plattform til kurs, videreutdanning, for å kunne drive erfaringslæring på en bedre og mer effektiv måte, enten internt i et brann- og redningsvesen eller mellom brann- og redningsvesen.

Digital læringsplattform har minst tre målgrupper: først og fremst utdanning for deltidpersonell, dernest de som tar heltidsutdanning fra 2019 og for de som i dag jobber i brann- og redningsvesen.

– Vi har tenkt ut en minimumsløsning som er tilpasset utdanningsløpet for deltidpersonell, fordi vi absolutt må få det på plass. Den løsningen er budsjettert inn i de 18,7 millionene som er bevilget til fagskoleprosjektet. For å få til den løsningen vi så gjerne ønsker å lage for alle tre målgruppene ser vi etter andre finansieringsløsninger, sier Morten Støldal.

DSB tilrettelegger for brann-Norge
Regjeringen fremmet forslag i årets statsbudsjett om å bevilge 18,7 millioner til etablering av fagskole i Tjeldsund og Stortinget ga sin tilslutning. 

– Ideen om fagskole er ikke noe verken regjering eller Storting har tatt ut av løse lufta. De har gjort sine vedtak fordi et tilnærmet samlet brann- og rednings-Norge i 20 år har ment at man har behov for en nye måte å utdanne personellet på. Utredning etter utredning, med tett involvering fra brannfolk har sagt at dette trenger vi. Det er essensen her, det er ikke DSB som har ment, det er brann-Norge som har ment at vi trenger en ny utdanning. Regjerningen har tatt beslutningen som DSB gjennomfører. I denne sammenhengen tenker jeg på DSB som en tilrettelegger for brann-Norge og at de skal få den utdanningen de fortjener, sier er oppglødd Morten Støldal og legger til

– Jeg synes det er et veldig takknemlig oppgave vi i DSB har fått, vi møter stor velvilje og forståelse. Man vil ha ny utdanning, man ønsker det og man vil gjerne være med å bidra.

Sikre gode overgangsordninger
DSB har vært opptatt av å sikre gode overgangsordninger for de som ansettes i brann- og redningsvesen fra i dag og i tidsrommet fram til 2021, når de første studentene er uteksaminert fra den nye fagskolen.

– At disse også skal få et godt tilbud har vi jobba hardt for. Kursene ved Norges brannskole vil gå som normalt i perioden. Etter 2021, når fagskoleutdanningen er implementert vil naturlig nok noe av kursvirksomheten bli trappet ned og etter hvert bli endret eller borte. Men alle fagområdene som det gis opplæring i ved Norges brannskole i dag, skal det også gis opplæring i framtida. Det viktig for oss å få sagt dette, avslutter Morten Støldal avdelingsleder kompetanse og rapportering i DSB og prosjekteier for etablering av fagskole.

COMMENTS