RITS-tillegg i Stavanger

HomeRedning

RITS-tillegg i Stavanger

I mai 2009 beslutta Justisdepartementet å utvide RITS-ordninga til å omfatte Brannvesenet Sør-Rogaland, Ålesund Brannvesen og Tromsø Brannvesen.

Då Brannvesenet Sør-Rogaland utvida sin beredskap til og å omfatte RITS (Redningsinnsats til sjøs) i april 2010 meinte Delta og Brannkorpsforeningen at dette er arbeidsoppgaver som er tilleggsoppgaver til den generelle beredskapen og bistandsplikten til sjøs. Våre medlemmer var positive til å utføre dei nye ansvars- og arbeidsoppgaver under forutsetning av ein lønskompensasjon for dette, slik det er normalt er i arbeidslivet ved utvidet ansvarsområde og høyere risiko. 
Arbeidsgiver delte ikkje vårt syn og etter lokale drøftingar vart det brudd. 
Arbeidsgiver imøtekom imidlertid RITS-mannskapene med ei litt høgare forsikring.

Betydelig endring
Argumentasjonen vår for å få dette tillegget er at det er ” betydelig endring i stillings- og ansvarsområde for RITS –mannskapene”. Dette grunngjev vi med ytelseskrava som stilles til mannskapa, altså ikkje antal RITS- hendelser i året, men det kompetansekravet ein stiller til mannskapa ved ein slik hendelse. Det er ingen fasit på korleis ein RITS – hendelse er, og det er klart mange faktorer ein skal kunne ta hensyn til. For å gjere ein så god jobb som mulig er ein avhengig av varierande/ gode og hyppige øvingar samt teoretiske kunnskaper.
Det er sjølvsagt at ein får overtidsbetaling dersom ein må delta på øvelse utenom vakt, noko ein sannsynligvis må for å t.d. få samøvelser med andre RITS-brannvesen, delta på lengre øvelser uten å kunne vere i beredskap på stasjon osv. Det at ein er villig til å stå i beredskap, samt til tider ofre fritid for å delta på øvelser, må kompenseres. 
Det må bli slutt på at brannmenn som siste instans i samfunnet bare blir gitt nye oppgaver uten å ta hensyn til ytelseskrav, og kompensasjon til mannskap som dei profesjonelle redningsmenn vi er.
Ei gruppe me t.d. kan samanlikne oss med er NOFO (Norsk oljevernforening for operatørselskap), kor ein har 50.000 kroner i året for å stå i beredskap ved oljesøl.
Arbeidsoppgavene til RITS-mannskap, er ikke dagligdagse oppgaver som mannskapene i branntjenesten utfører. Ansatte som blir berørt av og pålagt å utføre disse oppgavene er ikke uvillig til å gjøre det, men de vil ha betalt for merarbeid, merbelastning og større risiko enn det som er normalt for mannskaper i Norges brannvesen.

Definert som spesialstyrke
I Storingsmelding nr nr. 35 (2008-2009) Brannsikkerhet står blant annet følgende:
”Beredskapen omfatter en spesialstyrke fra hvert av de nevnte brannvesen, 
som har fått betegnelsen redningsinnsats til sjøs (RITS), og som kan settes ombord på en havarist enten fra sjøen eller fra luften. Denne beredskapen er ment som en bistand til redning av liv og helse i de tilfellene hvor en ulykke er av så stort omfang at skipets besetning ikke er i stand til å håndtere den alene”.
Denne sammen med Proposisjon 1 S (2009–2010) som omhandler: Særskilte beredskapsordninger – redningsinnsats til sjøs (RITS) betyr at brannmannskap som utfører ansvars- og arbeidsoppgave til sjøs er definert som en spesialstyrke. 
Dette forsterker vårt syn på at ein må kompenseres for å vere ein del av denne styrken, slik for eksempel politiets spesialstyrker og kompenseres.
At kommuner/brannvesen ikkje får tilført ekstra midler frå DSB for ekstra RITS-beredskap kan det ikke være meininga at ansatte som får auka sin risiko i jobben i tillegg til større ansvar og høgere kompetansekrav skal ”lide” under.

Forholdet til SFS 2404  (Sentral særavtale for brann- og redningstjenesten)
Særavtalen har i pkt. 4.4 bestemmelser om risikotillegg som utgjør kr. 15.- per time. Dette tillegget er ment å være et tillegg for den ”ordinære” risikoen mannskap i branntjenesten har. 
Arbeidstakere som i tillegg utfører redningstjeneste til sjøs må derfor etter vår meining få et større risikotillegg enn det partene ble enige om ved de siste særavtaleforhandlingene for perioden 01.01.2009 – 31.12.2010.
Kretsmeklingsmannen ga oss medhold i vår argumentasjon, og frå oppstart april 2010 har RITS- mannskapene våre kr 10.000 som eitt årlig RITS-tillegg.
Eg vonar nå at Justisdepartementet og DSB kan sjå behovet for å gjere dette til ei sentral ordning, og samtidig at vi kan få eitt RITS – forum ”opp å gå”, med mannskaper frå alle sju RITS-brannvesena  ,slik at ein kan få ei felles plattform å stå på.
Som hyggelig avslutning kan eg nevne at Brannvesenet Sør-Rogaland hadde si første og vellukka RITS -innsats 23. mai då det brann om bord i cruiseskipet ”Deutschland” i Eidsfjord.

Lasse Vadla, 
Forhandlingsleder Delta

Newer Post

COMMENTS