Ringerike og Drammensregionens brannvesen sto bak en søknad om midler til tiltak. Søknaden var basert på en risikoanalyse som konkluderte med at brannvesenet har behov for å få tilført både materiell og kompetanse, som kan kompensere for den økte risikoen tunnelene vil gi. De enkelte brannvesen er i dag ikke dimensjonert og utstyrt for dette. Men veiprosjektet vil bare sette opp brannhydranter på Sokna, Noresund og Gulsvik – og gi tilskudd til en vanntankvogn, som det ikke er søkt om.
To millioner
Brann- og redningstjenestene har søkt om nesten to millioner kroner i tilskudd til en lang liste med materiell. Stasjonen på Sokna trenger blant annet doble røykdykkersett, varmesøkende kamera og ATV (firehjuling). Tilsvarende søknader er sendt inn for brannstasjonene i Hønefoss, på Noresund og Flå. Tunnelkurs for 16 mann, åtte av dem fra Ringerike, kommer i tillegg.
Overbrannmester Brede Bratli anser søknaden som moderat. Stasjonen med deltidsmannskaper på Sokna vil stå for førsteinnsatsen østfra i tunnelene. I fjor gjennomførte de grunnutdanning som brannkonstabler. Bratli forklarer utstyrsbehovet med at en brann vil gjøre store deler av en tunnel røykfylt. Sikten vil bli dårlig, kanskje bare 30 centimeter.
– Med doble røykdykkersett vil vi kunne jobbe lenger i en tunnel, og vi vil komme lenger inn, sier han. Varmesøkende kamera vil gi mye mer effektive søk i en tunnel. Mennesker og kjøretøy vil bli synlige. Folk vil prøve å kjøre ut av røyken, og da har vi mulighet til å manøvrere unna, uttalte Bratli til Ringerikes Blad.
En ATV foreslås også brukt under redningsarbeid i tunneler, både til evakuering og sikring av egne mannskaper. Noe av materiellet som brannvesenet har søkt om skal også gå inn i beredskapen for Nestunnelen.
Krever ikke spesielle tiltak
– Tunnelene i prosjektet vårt er ikke i en kategori som krever spesielle tiltak ut over det lokale brannvesen skal ha, mener prosjektleder for Sokna-Ørgenvika, Erik Furuseth. Han registrerer at brannvesen mener de ikke er dimensjonert for den økte risikoen tunnelene vil gi.
– Men vi er i gang med å sette opp brannhydranter på Sokna, Noresund og Gulsvik. Dessuten har Vegdirektoratet tidligere gitt aksept for innkjøp av en branntankvogn, sier Furuseth.
Brannvesenet i Ringerike har likevel, ifølge Brede Bratli, aldri søkt om tilskudd til tankvogn. men om ettermontering av et skumslokkesystem på en tankbil for å øke effekten av slokkevannet.
COMMENTS