M/T Fjord Champion Redningen og bergningen

HomeCBRNE

M/T Fjord Champion Redningen og bergningen

Sent fredag 4. mars kom det en nødmelding på maritimt nødsamband. En kjemikalietanker var i full fyr like utenfor sørlandskysten. Hovedredningssentralen i Sør-Norge (HRS) gjennomførte en vellykket redningsinnsats. En besetning på 28 personer ble fraktet trygt til land. Det kommunale beredskapsapparatet gjorde seg klar til bergingsinnsatsen. Kystverkets beredskapsapparat gjorde seg også klar til innsats. Det gjaldt å unngå akutt forurensing på en sårbar kyststrekning

I denne artikkelen evaluerer vi ikke selve brannforløpet om bord. Vi tar for oss redningsoperasjonen og bergingen av skipet. I denne saken er det tilsynelatende ulikt syn mellom aktørene på hvordan aksjonen ble gjennomført og om rutinene i beredskapsplanene ble fulgt i denne forbindelse. I denne artikkelen forsøker vi derfor å sette en del klare fakta opp mot hverandre og kommentere dem, og prøver på den måten å vise noen av uklarhetene omkring hvordan bergingsoperasjonen foregikk.

Nødmeldingen
I et intervju med HRS gir Stein Solberg oss hendelsesforløpet i de første viktige timene. Tankskipet Fjord Champion befant seg 15 nautiske mil sørøst av Mandal. Skipet var i drift. Skipet meldte til Tjøme Radio at det lå uten maskinkraft, men at det ikke var noe alvorlig på ferde. Det var da brann akterut på skipet. Tjøme Radio tolket dette som en nødssituasjon og sendte ut nødmelding på vegne av havaristen. Skipet meldte på dette tidspunktet en besetning på 38 personer. HRS tilkalte to redningshelikoptre, ett fra Rygge flystasjon og ett fra Sola. Dessuten ble redningsskøyta Ægir, som var stasjonert i Mandal sendt ut til havaristen. Kristiansand brannvesen sendte sin sjøredningsgruppe til Kjevik Flyplass. Skipsføreren nektet å ta imot assistanse. For redningsmannskapene var det derfor ikke noe annet å gjøre den første tiden enn å følge med på utviklingen om bord. 

M/T Fjord Champion ble bygget i Haugesund og sjøsatt i 1979.  Skipet er en produkttanker på 32.000 tdw og er registrert i Norsk Internasjonal Skipsregister (NIS). 4. mars var skipet på vei til Rostock fra Liverpool hvor den hadde losset melasse. Hele besetningen var av indisk opprinnelse, og det var ingen nordmenn blant besetningen.

Redningsarbeidet 
HRS oppgir følgende tidsrekkefølge for operasjonen fra og med fredag 4. mars kl. 21.50:

Kl 21.50 HRS mottar nødmelding fra havaristen.
Kl 22.00 HRS forespør Kristiansand brannvesen om de har en operativ sjøredningsgruppe. Dette bekrefter da Kristiansand brannvesen.
Kl 22.07  Sjøredningsgruppen blir beordret til Kjevik lufthavn for å være klar til å bli sendt ut til havaristen.
Kl 22.50  Gruppen melder at de er klare. 
Kl 22.50  Det første helikopteret er på plass over havaristen. HRS tilbyr å evakuere ”ikke involvert” personell fra skipet.

Skipets kaptein melder på dette tidspunktet fra til HRS at han ikke ønsker assistanse. Kort tid etter dette melder skipet at brannen er under kontroll. 
Kl 23.04  Hovedredningssentralen sender hjem det ene helikopteret, mens det andre blir holdt tilbake og holder havaristen under oppsikt.  
Kl 24.00  Det siste helikopteret vender tilbake til basen.
Kl 00.30  Skipet melder til HRS at brannen har blusset opp igjen. Kapteinen vil fortsatt bekjempe brannen med egen besetning.
Kl 00.45  Kapteinen melder at han vil evakuere halve mannskapet. Evakueringen kan endelig begynne. Nå er det klart at det kun er 28 personer om bord.
Kl 01.32  Seks besetningsmedlemmer fraktes til Flekkerøya med helikopter.
Kl 02.00  Rederiet har rekvirert slepebåt fra Stavanger.
Kl 03.00  Helikopteret er igjen tilbake over havaristen.
Kl 04.30  Kapteinen ønsker å evakuere ytterligere personell.
Kl 05.16  Alle er trygt evakuert og det nå ingen personer igjen om bord i skipet.

Når går alarmen i Søgne og Songdalen brannvesen?
Klokken 03.45 på morgenen lørdag 5. mars blir brannsjefen i Søgne og Sogndalen brannvesen vekket opp med en telefon fra 110 sentralen. Meldingen han får lyder: 
”Det er en kjemikalietanker i full brann utenfor Søgnes skjærgård. Den har ingen framdrift fra maskineriet og er ventet å grunnstøte mellom Uvår og Songvår i Søgne kommune.”
Hva tenkte brannsjefen da han fikk en slik nødmelding i fanget midt på natten? Vi stiller spørsmålet til Eddie Hoel, brannsjef i Søgne og Sogndalen brannvesen.
– Min første tanke var at dette kommer til å bli store saker! Jeg fikk fatt i vakthavende leder og vi reiste ned på brannstasjonen for å prøve å få oversikt over hva som skjedde.
Hva ble den første viktige oppgaven?
– Det var å få status over redningsarbeidet og hvem som så langt var involvert. På bakgrunn av innhentet informasjon, ble det foretatt en gjennomgang av eksisterende planverk mot akutt forurensning. Vi besluttet videre at vi ikke ville bruke lokale ressurser med tanke på innsats mot brannen om bord, da to redningshelikoptre allerede var godt i gang med å evakuere mannskapet. Innsatsen ble konsentrert med hensyn på planlegging for å bekjempe potensiell oljeforurensning.

Søgne og Songdalen brannvesens tidspunkter for hendelser
Søgne og Songdalen brannvesen har evaluert denne hendelsen skikkelig og skrevet en fin rapport. Her fremgår følgende tidspunkter og hendelser fra og med natt til lørdag 5. mars:

Kl 05.20  Søgne og Songdalen brannvesen anmoder om at interkommunalt utvalg mot akutt forurensning (IUA) måtte bli innkalt (aksjon på nivå 3 i henhold til gjeldende planverk).
Kl 07.20 Vakthavende befal blir innkalt til IUA for deltakelse i den interkommunale aksjonsledelsen.
Kl 08.00 IUA er etablert i havnevesenets lokaler i Kristiansand.
Kl 08.25 IUA får beskjed om at Staten ved Kystverket hadde tatt over ansvaret for aksjonen (aksjon på nivå 4 i henhold til gjeldende planverk). 
Kl 10.00 IUA blir avviklet og vakthavende befal returnerer tilbake til Søgne.

Det videre arbeidet for Søgne og Songdalen brannvesen besto foruten å være i beredskap, i å holde tilsyn på skadestedet, holde tilsyn med slepet, befaring av strandsettingsplass m.m. Dette arbeidet fortsatte gjennom hele helgen.
Søndag kveld ble Søgne og Songdalen brannvesen så anmodet av sjøfartsinspektøren i Kristiansand om å bistå med klargjøring og sikring av skipet med hensyn på brann- og eksplosjonsfaren. Dette arbeidet ble startet opp mandag 7. mars med søk og gjennomgang av skipet sammen med mannskaper fra Kristiansand brannvesen.
Aksjonen fra Søgne og Songdalen brannvesen ble avsluttet tirsdag 8. mars kl. 18.30.

Søgne og Songdalen brannvesens evaluering av hendelsene
I etterkant av denne aksjonen har man fra Søgne og Songdalen brannvesens side gjennomgått hele hendelsesforløpet. Det som nå følger er noen utvalgte viktige punkter fra denne rapporten som er datert 8. april 2005, som trekker frem følgende forhold som bør gjennomgås nærmere:

  • Lokale myndigheter som skal aksjonere i forhold til gjeldende beredskapsplaner, ble først varslet om mulig grunnstøting 5 timer og 50 minutter etter at hovedredningssentralen igangsatte et redningsarbeid. Dette er etter vår oppfatning alt for lang tid. Forfatters kommentar: Det kan også være interessant å merke seg at Kristiansand brannvesen ble kalt ut til beredskap kl. 22.07, ca 5 timer og 40 minutter før 110-sentralen varslet brannsjefen i Søgne og Songdalen brannvesen.
  • Det tok alt for lang tid fra lokalt brannvesen anmodet om at IUA måtte tre sammen til utvalget var samlet (2 timer og 40 minutter). 
    Forfatters kommentar: Her kan det se ut som kommunikasjonen har sviktet mellom viktige aktører. Søgne og Songdalen brannvesen anmodet om å få samlet IUA klokken 05.20 lørdag morgen. Først to timer senere kom det en invitasjon fra IUA til Søgne og Songdalen om å delta.
  • Det var meget vanskelig å få klarhet i hvilke instanser som var involvert i aksjonen samt hvem som ledet aksjonen. Informasjon om at Kystverket hadde tatt over aksjonen ble ikke kommunisert til IUAs medlemmer før lørdag kl. 08.25. 
    Forfatters kommentar: I et intervju med Fædrelandsvennen sier Kystverket at de tok over den operative ledelsen klokken 06.30 lørdag morgen.
  • Etter at IUA var oppløst lørdag kl. 10.00 ble de lokale myndighetene i skadestedskommunen (brannvesen, havnesjef, miljøvernleder m.m.) satt helt på sidelinjen og ikke informert om hvilke beslutninger som var/ble tatt videre i aksjonen. 
    Forfatters kommentar: Her er det tydelig at kommunikasjonen har sviktet på en eller annen måte.

Vi har nå fulgt hendelsesforløpet fra nødmeldingen, gjennom de viktige første timene og fram til Fjord Champion ligger i ro ved Vassøy utenfor Søgne. ”Brannmannen”s lesere har i denne artikkelen primært fått innsyn i hendelsesforløpet og i den ferske evalueringsrapporten fra Søgne og Songdalen brannvesen. Vi takker brannsjef Eddie Hoel for å dele denne viktige evalueringsrapporten med oss. I tiden like før ”Brannmannen” skal i trykken kommer det stadig ny og viktig informasjon om saken: Kystverkets nettsider presenterer samarbeidet mellom aktørene og skadestedsleder som et eksempel til etterfølgelse. De lokale myndigheter er vel ikke helt enig i dette. Søgne og Songdalen brannvesen har som vi ser evaluert hendelsen. Kystverket skal også i gang med en grundig evaluering av hendelsen. Det samme skal Fylkesmannens miljøvernavdeling. I neste nummer skal vi prøve å få innsyn i evalueringene, og så se litt på ansvarsforhold og rollefordeling mellom aktører når slike hendelser inntreffer langs kysten vår. Hvordan skal nå dette egentlig gjøres?

COMMENTS