Hurtigfrigjøring- det nytter!!!!

HomeRedning

Hurtigfrigjøring- det nytter!!!!

Etter 10 år i redningstjenesten, både som brannmann, faglært ambulansearbeider, og ekstern instruktør for Norsk Luftambulanse (NLA), har jeg vært en ivrig tilhenger av hurtigfrigjøring siden det ble introdusert for flere år siden.

Men metoden har møtt mye motstand og argumenter om hvorfor dette ikke fungerer, og mentalitet hos kollegaer har vært at ”dette er bare noe NLA tull”. 
Spesielt en del brannfolk har vært svært negative, på tross av at de aldri har satt seg inn i hva hurtigfrigjøring dreier seg om.
Er det fordi man er redd for nye ting, eller er det bare viljen til å lære noe nytt det står på ?
Det minner meg om for flere år siden, da bårer med stativ ble introdusert, og de eldre kollegaene kommenterte at dette var det største tullet de hadde sett, og det aldri hadde noen framtid i ambulansetjenesten…..
Heldigvis går verden videre, og nye ivrige generasjoner tar over, ellers hadde nok kanskje Holger-Nielsen metoden enda vært en del av vår hverdag.

Sparte 20 minutter!

Jeg hadde ikke fått brukt hurtigfrigjøring i praksis, annet enn på øvelse, men 25. juni smalt det i Sola kommune, like ved flyplassen klokka fire om ettermiddagen. To biler hadde kollidert front mot front og en person satt fastklemt.
Det ble sendt tre ambulanser fra Sandnes og Stavanger, samt redningsbiler fra Sandnes og Forus. Brannvesen og ambulanse var framme på likt, mens NLA allerede var i ferd med livreddende behandling. En pasient var våken og lå i grøfta, mens den andre satt godt fast med dashbordet i fanget.

Mens ambulanse fikk kontroll på primærundersøkelse og sikring av nakke og vitale funksjoner, klargjorde brannmannskapene for hurtigfrigjøring. Den ene ulykkesbilen ble flyttet unna, slik at man lett kom til med en brannbil på hver side av bilvraket. Brannfolkene la klar kjettinger og vinsj, og før pasienten var stabilisert, ble det gitt klarsignal fra brigadeleder om frigjøring.
Ett minutt senere var pasienten fri, og han ble raskt lagt ut på backboard og stroppet fast. Pasienten var på dette tidspunkt allerede sedert av NLA lege, og hadde store alvorlig skader.

Brannfolkene gjorde også en stor innsats med å bistå til å hente båre i bilene, og feste pasienten til backboardet!
Begge pasientene ble evakuert samtidig fra skadested i hver sin ambulanse, ni minutter etter at redningsenhetene var framme. Ni minutter(!), inkludert frigjøring og stropping på bacboard!!
Det bør også nevnes at to av ambulansene hadde hver sin uerfarne sommervikar, som gjorde en kjempebra jobb , og var ikke på noen måte med på å forsinke pasientbehandling og evakuering!

Brigadeleder utrykte etterpå, at frigjøring etter den gamle metoden, i dette tilfellet hadde tatt minst 20 minutter ! Sannsynligvis har hurtigfrigjøringen på denne ulykken spart 20 minutter for pasienten!
Så til alle dere skeptikere av denne nye metoden. Sett dere grundig inn hva hurtigfrigjøring egentlig dreier seg om, før en dømmer det nedenom og hjem. Kanskje er det ikke alltid mulig å trekke vrakene fra hverandre på denne måten, men med øvelse og samtrening kan man spare både tid og liv.
Brannvesenet i Sør Rogaland, har etter deltagelse på NLAs TAS 2 kurs, innført hurtigfrigjøring som en del av beredskapen, og trener jevnlig på det.

Det bar frukter på denne ulykken, og kanskje reddet det ett liv denne gangen. Imponerende innsats !!!
Sammen er vi i utvikling, og sammen redder vi liv ! Hurtigfrigjøring virker!!

 

Publisert: 03-07-2004

COMMENTS