Brannvern og LNG – gass

HomeCBRNE

Brannvern og LNG – gass

Hammerfest brann og redning driver; i nært samarbeid med Statoil og Barents Naturgass, på mange måter nybrottsarbeid når det gjelder brannvern i forhold til LNG-gass.

– Feltet er for en stor del ukjent, og vi er i ferd med å bygge opp betydelig kompetanse etter at Melkøya-anlegget ble realisert. 
Dette sier brannsjef Arne Myrseth i Hammerfest brann og redning. Både gjennom arbeidet som brannsjef og sitt arbeid som leder av 110-sentralen i Finnmark har Arne Myrseth fulgt utviklingen siden det store LNG-anlegget på Melkøya ble til. I løpet av denne tiden har han høstet viktige erfaringer.

Utbygging 
– I starten; under utbyggingsfasen, var det en del uklarheter omkring ansvarsforholdene mellom utbyggerne på Melkøya og det lokale brannvesenet. De ansatte ved Snøhvit-anlegget var for det meste folk som hadde sin bakgrunn fra plattformer og produksjonsskip – så de var lite vante med å skulle forholde seg til et lokalt brannvesen. Gjennom dialog og samarbeid fikk vi imidlertid etterhvert ting mer på plass, sier Myrseth.

Jevnlige møter
Etter at LNG-anlegget ble satt i drift ble samarbeidet mellom Statoil og Hammerfest brann og redning langt bedre og mer formalisert.  
– Vi fikk i mye større grad avklart ansvarsforholdene, og vi fikk til faste avtaler. Etter det har vi hatt jevnlige møter på ledernivå mellom brannvesenet og de som har ansvaret for brannsikkerhet og beredskap ved anlegget. Vi har felles øvelser og avvikler kurs. Jeg mener vi har fått til et tett og godt samarbeid som stadig utvikles, sier brannsjefen.

Lite beskrevet
Han sier at man fort oppdaget at akkurat dette med brannvern og LNG var et heller lite beskrevet område.  
– Vi fant lite aktuell litteratur om emnet, og vi forsøkte å sette oss inn i det vi fant på internett. Vi fant imidlertid fort ut at mye av den kunnskapen som her ble formidlet ikke stemte med det man står overfor i virkeligheten. Fordi vi har så liten erfaring med LNG her i landet; Melkøya er jo det første store anlegget, så kan det se ut til at man har brukt erfaringer fra propan (LPG).  Dette lar seg imidlertid ikke overføre til forhold som omhandler LNG – da denne flytende dypkjølte gassen krever en helt egen form for beredskap og håndtering, påpeker Myrseth.

Naturgass
Ut fra Melkøya-anlegget er bedriften Barents Naturgass AS blitt til. Selskapet har vokst sterkt de siste årene – gjennom å selge og transportere naturgass til industri, samt som drivstoff til båter og ferger i Nord-Norge. 
 – Bruk av naturgass blir mer og mer utbredt. Fra Hammerfest brann og redning har vi derfor reist rundt og undervist lokale brannmannskaper på steder hvor naturgass nå er tatt i bruk. På denne måten bruker vi den kompetanse som vi har opparbeidet gjennom vårt samarbeid med Statoil på Melkøya til kunnskapsspredning rundt om i landsdelen, sier han.

Teori og praksis
– Mine erfaringer tilsier at det tilsynelatende finnes mye teoretisk god kunnskap om brannvern i forhold til LNG – men vi kommer ikke bort ifra at slik kunnskap må kombineres med praktisk virke dersom man skal kunne håndtere reelle hendelser på en god måte. Ut fra dette har vi blant annet trening sammen med industrivernmannskapene på Melkøya hver eneste uke. Ved skarpe hendelser på Melkøya arbeider vårt utrykningspersonell skulder til skulder med Statoils personell, samtidig som vårt overbefal leder innsatsen fra Statoils kontrollrom inntil politiet eventuelt overtar. Ved Hammerfest brann og redning har vi bygd opp en egen undervisningsavdeling hvor vi retter fokus imot brannvern i forhold til LNG. Dette styrker oss som lokalt brannvern – samtidig som vi kan spre kunnskap eksternt til andre som har behov for det, sier Arne Myrseth.

Risikoforståelse
Har du inntrykk av at den nødvendige risikoforståelse er tilstrekkelig tilstede hos politikere og andre  beslutningstakere?
– Det er nok en klar forståelse av at det er risiko knyttet til et så stort anlegg, men blant enkelte har det vært en tendens til å tenke at «det der tar man hånd om på Melkøya». Her har vi imidlertid ikke å gjøre med en plattform eller annet avsondret enhet – men med et landanlegg som ligger nær opp til lokalsamfunnet, med alt hva det innebærer. Derfor er det selvsagt av stor viktighet at vi som lokalt brannvesen også inngår som en viktig del av den samlede beredskapen. Jeg synes vi har fått økt forståelse for dette etterhvert som tiden har gått, sier Myrseth.

Samarbeid 
Han viser til at samarbeidet med Barents Naturgass også har resultert i rent praktiske løsninger.  
– Vi har blant annet plassert utstyr som sørger for at vi kan foreta en kontrollert brenning av LNG-gass på brannstasjonen. Dette har vi fått testet godt ut – og det gjør at vi står sterkere rustet til å takle en situasjon hvor noe slikt skulle framstå som nødvendig. Og – vi har den senere tid etablert et nært og godt samarbeid med Polarbase ved Hammerfest, hvor mye «farlig gods» på vei til olje- og gassaktiviteten i Barentshavet er innom, sier han. Det undervises ikke i LNG ved Norges brannskole, til tross for at dette begynner å bli et vanlig produkt i store deler av Norge. Norges brannskole bør ha et større fokus på samfunnet rundt seg og tilstrebe at undervisningen endres i henhold til dette. Vi deltar gjerne i en slik prosess sammen med våre lokale samarbeidspartnere, sier Myrseth.

Beredskap er samfunnsbygging
– Jeg kan ikke annet enn å konkludere med at vi har fått til et godt samarbeid med operatørselskapet Statoil, slik status er i dag. Selskapet innehar solid kompetanse innen beredskap, og man er særs flinke til å foreta evaluering og fremme forslag til forbedringer ut fra de erfaringer vi høster i fellesskap. Å sørge for å ha god nok beredskap dreier seg i dag rett og slett om samfunnsbygging.  Dette er et selskap som Statoil fullt klar over – og vi bør arbeide for at det blir en generell holdning i samfunnet som helhet, sier brannsjefen i Hammerfest.

COMMENTS