Asker og Bærum sikter mot nye høyder

HomeMateriell/Stasjoner

Asker og Bærum sikter mot nye høyder

Da den eldre liften på 32 meter til Asker og Bærum Brannvesen fra 1998 trengte en erstatter, satte brannvesenet i gang med et omfattende og grundig arbeid som resulterte i en 42 meters Bronto Skylift.

Det er vanskelig å ikke bli imponert over høyden og kapasiteten på liften, der brannkonstabel Lars Brønner og brigadeleder Knut Halvorsen ved Bekkestua brannstasjon manøvrerer seg forbi de enorme fasadene langs Statoils hovedkontor på Fornebu. 
–    Det hender at vi får noen blikk, sier Brønner. 
Han har vært leder av bilgruppen som besto av flere ansatte som hadde fått mandat til å gå til innkjøp av ny høyderedskap for ABBV.  
–    Kort sagt så var det en omfattende jobb bilgruppa sto ovenfor. Først skulle vi kartlegge om vi skulle velge stige eller lift, en prosess som ble grundig gjennomført. Vi så på det totale behovet for de to kommunene våre og gruppen reiste rundt til ulike leverandører av både stigebiler og lifter. I tillegg forhørte vi oss med andre brannvesen og så igjen på behovet og bruksområdene den nye høyderedskapen ville bli brukt til. Konklusjonen ble at vårt behov var en lift, forklarer Brønner. 

Hvorfor valgte dere 42 meter? 
–    Erfaringen med den gamle 32 meters liften, var at vi ofte ikke nådde bort til bygningene, og vi ønsket derfor å få en lengre rekkevidde ut til siden. I tillegg blir bygningene høyere og høyere slik at behovet for å komme opp i høyden også blir større. For å kunne nå lenger ut til siden ble det valgt et påbygg med teleskopiske støtteben som gir en total avstøttingsbredde på 8 meter. Rekkevidden ut til siden med den nye liften er ca. 29 meter. 
–    Når kjøretøyet totalt ikke ble lenger eller høyere, og vi kunne få en kortere hjulavstand med «danskerumpe» (svingbar boggiaksel), falt valget på en 42 meter. 

Lettere å manøvrere
Hvordan er fremkommeligheten i kommunene for kjøretøyet? 
–    En ulempe i forhold til den gamle er at vi totalt har fått en tyngre bil. Dette skyldes naturlig nok større liftverk og tyngre støtteben. En annen erfaring vi har gjort oss er at siden den nye bilen har svingbar boggiaksel, er den lettere å manøvrere på trange steder enn den gamle 32-meteren. 
Pr dd. har ikke den nye liften blitt benyttet i noen store branner, men den har blitt testet mye mot en rekke bygg i Asker og Bærum. 
–    Erfaringene så langt er veldig gode og den tilfredsstiller våre forventninger til rekkevidde og brukervennlighet, sier Halvorsen. 

Med et så stort nytt verktøy og kjøretøy i «stallen», hvordan har mannskapene fått opplæring og brukerveiledning frem til den ble satt i drift? 
–    For å kunne sette den nye liften raskt i drift, ble det besluttet at det i førsteomgang kun skulle læres opp allerede erfarne liftsjåfører. Det ble plukket ut en erfaren liftsjåfør på hver brigade som fikk teknisk opplæring gjennom leverandøren og som ble superbruker på egen brigade. Disse superbrukerne fikk i oppgave å lære opp brukere på egen brigade, som etter endt opplæring måtte gjennomgå et utsjekksprogram som dokumentasjon på opplæringen, avslutter en fornøyd Brønner. 

Imponert 
Leder for beredskap, Sverre Junker er også veldig fornøyd med den nye liften og arbeidet hans kolleger har lagt ned anskaffelsesprosessen. 
–    Jeg er svært imponert over liftgruppens arbeid og oppfølging mens liften var under produksjon. De har også stått for opplæringen internt, hvilket har vært meget god. Alle sjåfører har blitt uteksaminert av en intern sensor. Nå får vi håpe at liften vil innfri våre forventninger og at den blir et godt arbeids- og slokkeredskap i mange år, avslutter Junker.

Brannmannen takker mannskapene fra Bekkestua brannstasjon for en flott demonstrasjon og hyggelig prat. Asker og Bærum brannvesen har anskaffet seg ett fantastisk godt hjelpemiddel og verktøy.  Med en 42 meters brannlift har brann-Norge nok en gang fått et spennende og moderne kjøretøy som er tilpasset og utviklet med fokus på fremtiden.
 


Tekniske data:
 

  • Bronto påbygg med Scania chassis levert av Braco
  • Farge: Gul RAL 1016
  • 440 HK
  • 3-akslet med «danskerumpe»
  • Hjulavstand 4,50 meter
  • Lengde 10,4 meter
  • Høyde 3,70 meter
  • Totalvekt ca. 26,5 tonn
  • Automat girkasse
  • Montert pumpe Ziegler 3000 l/min
  • Ferdig tilkopling for skjæreslukker i kurv og på dreiestativ
  • Mulighet for direktekjøring av CAFS fra kurv
  • Egen generator 6,5 KW
  • 42 meter lift med evakueringsstige.
  • Totalt avstøttingsbredde 8 meter
  • Nyttelast kurv: 500 kg
  • Pris: 6 millioner kroner eks. avg.

COMMENTS