Tre nye RITS-brannvesen klare

HomeDiverse

Tre nye RITS-brannvesen klare

Brannsikkerheten på skip reguleres av sjøfartslovgivningen, og etter ulykken på Scandinavian Star er det gjennomført en rekke tiltak i regi av sjøfartsmyndighetene for å styrke brannsikkerheten til sjøs.

Grunnlaget for bistandsplikt fremgår av lov om brann og eksplosjonsvern § 11. Bistand fra landbasert brannvesen, vil kunne være en sekundærinnsats, ettersom det er skipets eget mannskap, sammen med forebyggende tiltak, som skal utgjøre beredskapen. 

RITS-ordningen ble i 1995 opprettet som en prøveordning. Den baserte seg på en avtale mellom Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern og brannvesenene i Oslo, Larvik, Kristiansand, Bergen og Bodø. For at brannmannskaper fra land skulle kunne yte effektiv bistand ved ulykker til sjøs, samt ivareta egensikkerhet, var det nødvendig at det ble gjennomført en forsvarlig opplæring. Norges brannskole fikk ansvaret for å lage læreplan for grunnkurs i redningsinnsats til sjøs. Skolen gjennomførte grunnopplæringen for 200 brannfolk i 1995. Læreplan for utrykningsledere som skal lede en redningsinnsats til sjøs, ble utarbeidet av Borre havarivernskole i 1996

Prøveordningen ble videreført fra 1997 til 1999 ved Oslo, Larvik og Kristiansand brannvesen. Ved årsskiftet 1999/2000, inngikk direktoratet en avtale med kun Larvik brannvesen fram til 2005. De øvrige fire kommunene fra den opprinnelige prøveordningen, har etter søknad mottatt økonomisk støtte for å vedlikeholde opparbeidet beredskap, primært rettet mot kompetanse og utrustning.
I 2007 fikk Norges brannskole i oppgave å lede arbeidet med revidering av eksisterende læreplaner for grunnkurset og lederkurset til RITS. Dette ble gjort i samarbeid med brannvesenene i Oslo, Larvik. Bergen og Bodø. Læreplanene ble godkjent av DSB i august 2009.

Dagens situasjon
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har inngått avtaler med brannvesenene i Oslo, Bergen, Larvik og Salten IKS vedrørende beredskap mot brann og ulykkessituasjoner i sjøområdene innenfor og utenfor den norske territorialgrensen. I juni 2009 besluttet justisministeren å utvide RITS-ordningen fra fire til syv brannvesen. Det vil si at ordningen nå også vil omfatte Brannvesenet Sør-Rogaland IKS (Stavanger), brannvesenet i Ålesund og i Tromsø. Så fra 1. april i år er beredskapen styrket med 3 nye RITS-brannvesen, som skal yte effektiv bistand ved ulykker til sjøs.

Materiell og opplæring
I august 2009 ble alle 7 RITS-brannvesen og brannskolen invitert til DSB hvor det besluttet å nedsette to arbeidsgrupper :
 
Arbeidsgruppe materiell:
Medlemmer: Brannvesenene i Ålesund og Tromsø og Brannvesenet Sør-Rogaland IKS
Mandat: Å samordne innkjøp av nødvendig utstyr til RITS-styrken.
Arbeidsgruppen fikk god bistand fra de eksisterende RITS-brannvesen om hva utstyrspakken burde innholde.

Arbeidsgruppe opplæring:
Medlemmer: Norges brannskole, brannvesenene Ålesund og Tromsø og Brannvesenet Sør-Rogaland IKS.
Mandat: Å lage opplæringsprogram/undervisningsmateriell til grunnkurs og lederkurs RITS
Arbeidsgruppen dro stor nytte av de erfaringene som Bergen brannvesen og Oslo brannvesen har gjort gjennom 15 år.
Undervisningsmateriellet som ble utviklet, ligger på Norges brannskoles læringsplattform Aurora, og er tilgjengelig for alle RITS-brannvesen. 
Opplæringen av de tre nye RITS-brannvesen, har blitt gjennomført etter de nye læreplanene. Ansvaret for opplæringen har vært tillagt brannsjefen. 

Norges brannskole har gjennomført kursbesøk i Stavanger, Ålesund og Tromsø, og tilbakemeldingene fra disse har vært at både læreplan, timeplan og undervisningsmateriell har fungert godt. 
Arbeidsgruppe opplæring vil takke alle bidragsytere for god hjelp ved utvikling av læremateriellet, samt ønske de nye RITS-brannvesen lykke til med nye beredskapsoppgaver.

Tilbakemelding på kursgjennomføring
Etter endt grunnkurs og lederkurs RITS i Tromsø fikk skolen følgende hilsen fra kursets tillitsmann:
– Det har vært en stor fornøyelse for oss i Tromsø som fikk være elever på RITS grunnkurs og RITS lederkurs i perioden 8. – 20. mars. En stor takk til skolen og Lars Olav Kvalsvik og resten av gruppa som har jobbet frem dette kurset. Det var en spent forsamling som startet den 8. mars, men det er lenge siden at NBSK har hatt en sånn innertier. Det har vært utrolig lærerikt for oss alle, så dette lover bra. Det er litt uvant å bare skryte av dere, så skulle noe vært gjort annerledes, så legg kurset til skolen. Tromsø er greit nok, men læringskurven stuper når du må hjem å lage middag tel ”kjærring og onga.”

Steinar Hustad, fagansvarlig 
Norges Brannskole


Innhold grunnkurs RITS
Fag og timefordeling er delt opp i 3 hoveddeler/ moduler:

Del A: Innledning, avslutning, redningsinnsats til sjøs   13 timer
Innledning, presentasjon, evaluering og avslutning  
Lover og forskrifter, redningstjenestens organisasjon     Alarminstruksen – safetyplan      
Befaring        
Innhold i RITS–kassene     
Del B: Skipskunnskap       5 timer
Forskjellige skipstyper         
Stabilitet og lenseordninger     
Brann i skip            Sambandssystemer      

Del C: HMS, Transport, entring, øvelser     11 timer
Personlige redningsmidler, redningsdrakter   
Redningsflåter       
Entring av skip m/utstyr     
Helikopter utsjekk (rutiner – prosedyrer)   
Sjøsyke – hypotermi           
Vurdere risiko ved:           ulike type branner – vannforsyning 
rettrettmuligheter – skadet eller savnet personell
varmesøkende kamera – søk og evakuering  
 Øvelse skipsbrann       
Sum modul A, B, og C       40 timer 

Innhold lederkurs RITS:
Organisering av redningsinnsats til sjøs.
Ledelse av innsats.
Samband
Taktikk/teknikk ved brann i:

Maskinrom:
1. Kjennskap til om stasjonære slokkeanlegg er utløst.
2. Kjennskap til status for ventilasjon.
3. Riktig valg av angrepsvei

Lugarer/innredning:
1. Livreddende innsats; Status av passasjerlister og annet personell om bord
2. Søk etter savnede personer.
3. Kjennskap til plassering og bruk av slokkeutstyret om bord.

Store arealer (restauranter, kinosaler, konferansesaler og shoppingområder): 
1. Kunne organisere søk og innsats med flere røykdykkerlag (sikringslag).
2. Kunne vurdere taktisk manøvrering av skipet/havaristen i forhold til vindretning og røykspredning.
3. Vannforbruk og skipets stabilitet.

Lasterom og bildekk:
1. Farlig gods og tanklast om bord.
2. Spredning av branngasser og faren for overtenning. Ventilasjonsmuligheter.
3. Kjenne til stasjonære slokkeanlegg og manuelle vannposter, brannstasjoner i område.

Skipsrelaterte øvelser:
• Lese og forstå safetyplan. Lags- og gruppeoppgaver. 
• Spilløvelser innsats og kommandolinjen.
• Engelsk kommunikasjon og samband.

Øvelser på skip:
• Risikoanalyse.
• Øve lags/gruppevis etter instrukser og safetyplan. Orientere seg om bord
• Øve samband og kommunikasjon, maritime ord og uttrykk.
• Fullskalaøvelse med evaluering.

Publisert: 28-03-2010 av Steinar Hustad

COMMENTS