Samvirke i Kosovo

HomeDiverse

Samvirke i Kosovo

Denne artikkelen beskriver litt av hvordan sanitetstroppen i den norske KFOR-avdelingen i Kosovo jobber.

Utgangspunktet er en alvorlig trafikkulykke som skjedde en lørdag midt i september i fjor. En personbil med fem mennesker ble klemt under et pansret personellkjøretey, av typen SISU, etter en forbikjøring.

Ulykken skjedde da en rød Lada fortok en forbikjøring av en SISU over en bakketopp, og det dukket opp møtende trafikk. Ladaen la seg da inn foran SISUen og bremset. Vognføreren har begrenset utsikt og så ikke i det hele tatt bilen som la seg foran, og hadde ikke mulighet til å bremse. Ladaen ble så dyttet, slik at den kom på tvers og ble deretter skjøvet foran og presset sammen og vridd, så den ble liggende på taket under hjulet til SISUen. Raskt fikk de norske soldatene varslet om behov for sanitet, MP, kran og frigjøringsutstyr og instansene satt raskt kursen mot skadestedet.

Ulykken skjedde Id. 17.18 og den første enheten fra saniteten var på plass fem minutter senere. I tillegg var en vogn på vei med lege. Da sanitetsvogna kom, ble det raskt konstatert minst to omkomne. Vi fikk også kontakt med en albansk mann inne i vraket, som vi ikke kunne se. Han kunne fortelle at de hadde vært fem personer i bilen, deriblant en fire år gammel jente. Han satt opp ned og kunne bare røre hodet noen centimeter, ellers følte han bena sine og var klar i hodet. Gjennom tolk fikk vi fortalt han at vi skulle få han ut så fort som mulig. Utenom det fikk vi ikke gjort noen ting før kran kom til stedet.

Britisk militært brannvesen ankom og klargjorde frigjøringsutstyr da kranen ankom. Slokningsutstyr ble også gjort klart i tilfelle brann. Kontakten med mannen inne i bilen ble opprettholdt hele tiden gjennom tolk. Vi planla litt hvordan dette skulle gjøres, og da kranen kom, løftet den SISUen over på siden, og tok av det midterste hjulet slik at vi kom til vraket. Arbeidet med å frigjøre mannen var tidkrevende, da det skulle klippes inn gjennom gulvet og kanaler. Redningsmannskapet klippet seg inn fra førersiden på vraket som la opp ned. Det ble brukt både saks, spreder, pedalkutter og sylindere. Mens vi holdt på, kom mørket og vi måtte ha lys, som ble fremskaffet. De to siste menneskene kom også til syne, også de var omkommet. To og halv time etter ulykken tok vi mannen ut. Mannen ble raskt fløyet til amerikansk feltsykehus, der det kun ble påvist en skade i det ene kneet. De andre ble også tatt ut og kjørt bort.

Konklusjonen er at vi på skadestedet jobbet veldig godt sammen, og utstyret vi hadde var veldig bra. Samvirke på skadested med instanser fra flere nasjoner er vel ikke det som er mest vanlig. Men prinsippene er jo de samme, redd livet på pasienten. I dette tilfellet omkom fire personer momentant og den siste pasienten kan man ikke si noe annet om, enn at han hadde kjempeflaks.

Older Post

COMMENTS