Ny RVR-bil til Oslo

HomeMateriell/Stasjoner

Ny RVR-bil til Oslo

Oslo brann- og redningsetats RVR-bil begynte å dra på årene og da tiden var inne for å erstatte den gamle sliteren ønsket Oslo samtidig å endre bilkonseptet.

Fagsjef i FNO Skadedrift Ove Brandt er i utgangspunktet glad for at det endelig var laget et standardisert konsept i hele landet med hensyn til RVR-enhetens størrelse og innhold.
 – At Oslo ønsket en mindre enhet var kanskje litt overraskende, men samtidig var argumentene gode, sier Ove Brandt. Det er selvfølgelig viktig å lytte til brukerne og resultatet er at Oslo brann- og redningsetat i dag har fått en mindre enhet som er mer tilpasset Oslos behov.  Som man sier, ”ved endring går verden framover”, avslutter Ove Brandt.
Tidsskriftet Brannmannen møter Roger Bakke og Line Due Halvorsen fra Oslo brann- og redningsetat hos Egenes Brannteknikk i Flekkefjord. Begge er ivrig opptatt med innredningen av den nye og mye mindre enheten.

Hvorfor endre konseptet?
Stasjonslederen på Kastellet brannstasjon, Roger Bakke er svært fornøyd med den nye RVR-bilen, en Mercedes Sprinter – 5 tonn og ikke minst med at de nå har en mindre enhet som er bedre tilpasset dagens situasjon.
–    En av årsakene var at situasjonen er kraftig endret de siste årene. Oslo er et vertsbrannvesen med satellitt-enheter i Asker og Bærum, Nordre Follo, Nedre Romerike og Øvre Romerike, sier Bakke. Vi, som har en RVR-avtale med 20 kommuner, merker godt effekten av denne økte slagkraften i distriktet. Resultatet av denne satsingen var at vi merket en klar reduksjon i oppdrag utenfor egen kommune, sier Bakke. 

Men hvorfor velge en mindre enhet med plass til mindre utstyr?
–    Det er mange faktorer som spiller inn i denne avgjørelsen, sier Bakke. Den samlede RVR-slagkraften i Oslo og Akershus er som sagt annerledes i dag. Dette betyr at disse satellitt-enhetene tidlig kan bistå dersom behovet skulle være til stede. De fleste mannskapsbilene i Oslo er også utstyrt med vannsugere, noe som gjør at de kan utføre mindre RVR-oppdrag selv. 
–    En annen stor fordel, fortsetter Bakke, er at en mindre enhet øker fremkommeligheten og håndteringen i en stadig mer fortettet by. Vi ønsket kort sagt å strippe bilen for utstyr som sjelden ble brukt og til slutt sitte igjen med det utstyret vi trenger mest.

Gode rutiner på skadestedet
–    Vi blir stadig bedre organisert med hensyn til arbeid på skadestedet, sier Bakke. Ved brann så opplever jeg at 110-sentralen varsler oss ut på et svært tidlig stadium, noe som kan være avgjørende for et godt RVR-oppdrag. Ved slike oppdrag innen egen kommune sender vi som regel en brannkonstabel med RVR-bilen vel vitende om at han vil få all den hjelp han trenger ved framkomst og under hendelsen. 
–    Vi ser at man med fordel bør etablere en «sektor RVR» med egen sektorleder så tidlig som mulig, fortsetter Bakke.

Gode tilbakemeldinger
–    RVR-tjenesten får et stadig høyere fokus og tilbakemeldingene fra egen etat er gode. Spesielt morsomt er det at tjenesten blir så godt mottatt av publikum, sier Bakke som i kraft av sin stilling på Kastellet i mange år har vært RVR-sjef i Oslo. Vi har informert og drevet opplæring om RVR i mange år og jeg er svært fornøyd med at satellitt-enhetene nå står på egne ben og utgjør en viktig ressurs i hele området, avslutter Roger Bakke.

COMMENTS