RITS pilotprosjekt

HomeRedning

RITS pilotprosjekt

Kystverket har anmodet Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om et samarbeid for å utvikle Redningsinnsats til sjøs (RITS), slik at RITS også kan løse oppgaver som hører inn under Kystverkets ansvarsområde, det vil si forurensningsberedskap.

RITS-ordningen i dag er et tiltak primært for å bistå ved brann om bord i passasjerskip (liv og helse) og aktiviseres gjennom Hovedredningssentralene (HRS). Grunnlaget fremgår av brann-og eksplosjonsvernloven, i tillegg til en særskilt styrking av enkelte brannvesen regulert i en avtale mellom DSB og de aktuelle brannvesen. Aktuelle områder for utvikling/samarbeid er kjemikaliedykking og muligens enkelte andre kapasiteter. Oslo brann- og redningsetat (OBRE) og Bergen brannvesen er invitert til å delta som pilotbrannvesen.

Bakgrunnen for at Kystverket har kommet med initiativet er at tiltaket vil styrke egen beredskap og at den vil inngå som et tiltak for å styrke Kystverkets internasjonale forpliktelser slik det fremgår av OPRC-konvensjon (International Convention on Oil Polution Preparedness). Protokollen forplikter partene til å ha en beredskap mot kjemikalieulykker og til et nasjonalt system for respondering. Protokollen fremmer internasjonalt samarbeid i håndteringen av forurensningsuhell

Sverige har over tid hatt kjemikalieberedskap som en integrert del av RITS-konseptet. I mars 2011 gjennomførte Kystverket, OBRE, Bergen brannvesen og DSB et studiebesøk til Kustbevakningen og Redningsverket i Sverige for å se på den svenske ordningen. Besøket var et tiltak for å vurdere materiell, kompetanse, administrasjon og samtreningsbehov for en norsk parallell.

Hensikt
Hensikten med prosjektet er å teste ut gjennom et pilotprosjekt om RITS- ordningen kan nyttes som tiltak for å styrke beredskap for håndtering av kjemikaliehendelser til sjøs.

Mål
Målsettingen med arbeidet er å benytte den eksisterende ordningen med Redningsinnsats til sjøs (RITS) fra landbasert brannvesen til å ivareta oppgaver som hører inn under Kystverkets ansvarsområde, det vil si kjemikalieberedskap til sjøs.
Det er videre en målsetting at pilotprosjektet skal være etablert og at avtaler om beredskap skal være inngått innen utgangen av 2011. Pilotbrannvesen vil få ansvaret for å bygge opp og vedlikeholde beredskap, innenfor de rammer som er gitt av Kystverket, tilsvarende som for eksisterende RITS-ordning.

Sluttilstand
Pilotbrannvesen har kompetanse og materiell for å ivareta beredskap som styrker Kystverkets kjemikalieberedskap, slik at Kystverket kan stå inne for de krav som fremgår av OPRC-konvensjonens HNS-protokoll.

Jan Helge Kaiser, seniorrådgiver
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

COMMENTS