Lukt av Svidd gummi

HomeDiverse

Lukt av Svidd gummi

UF-Hamar arrangerte 5.oktober en meget vellykket kveld på Norsk Trafikksenter A/S som ligger 25 km sør for Elverum på Braskereidfoss.

Norsk Trafikksenter A/S er et avansert kjøreteknisk anlegg konstruert for å gi virkelighetsnære opplevelser i realistiske hastigheter under forskjellige veg- og fareforhold. De tilbyr en rekke kurs, blant annet obligatoriske kurs for alle førerkortklasser, kurs for fører av utrykningskjøretøy, kurs i avansert bilkjøring, høyhastighetskurs mm. De har ni fast ansatte og 20 deltidsinstruktører med ca.12 millioner i årlig omsetning.

Både for politi og ambulansepersonell har det etter hvert blitt utviklet opplæring innen utrykningskjøring. For brannvesenet sin del har det blitt mye papirer og høringer uten at det har kommet noe konkret krav for forskriften om kompetansebevis for utrykningskjøring nylig ble vedtatt. Et paradoks er det at brannvesenet har det desidert største bilmateriellet. Med dette som utgangspunkt samt ønsket om et arrangement som fristet de ansatte i utrykningsenhetene i Hamar-regionen til å møte opp, planla vi turen ut fra vår svært slunkne pengekasse. 
Norsk Trafikksenter viste velvilje og stilte instruktør, bane og to tyngre kjøretøyer til en gunstig pris. Som instruktør fikk vi Borre Skiaker med utdanning som bilmekaniker og instruktør på Politihøyskolen. Han har dessuten en ikke ukjent fortid som racerkjører.

Mange selvsikre sjåfører
Det ble en kveld med blant annet teori om kjøreteknikk, gokartkjøring og hastighetskjøring på ringbane med politibiler, ambulanse og brannbiler. Til sammen deltok over 30 personer fra UF-Hamar.
Skiaker presenterte Norsk Trafikksenter og banene. De har egen kjøretøypark som blant annet inneholder i underkant av ti tunge kjøretøy, selve banen er bygd i flere etapper for til sammen ca. 50 mill. kr. Per i dag er det to ringbaner med lengde på til sammen 2,3 km for hastighetskjøring. Det er tre forskjellige glattbaner i bakke, sving og rettstrekke. Til sammen er det 6,5 km. asfalterte baner/veier.

Skiaker tok videre for seg hvordan fører skaper ubalanse i kjøretøyet under kurvekjøring. Forhold som rattbruk, gassbruk, bremsing og giring vil få store konsekvenser i en kurve, spesielt gjelder dette kjøring på «grensen» slik som under utrykningskjøring. Andre forhold som ble berørt var hva som kjennetegner en god sjåfør, ulike biltyper og egenskapene til disse samt hvilket lovverk som gjelder i forbindelse med utrykningskjøring. Han refererte til en Trygg Trafikk-undersøkelse som viser at hele 78 prosent mener de er over middels dyktige sjåfører, mens 2 prosent mener de er under middels dyktige. Et tankekors at det er sa mange selvsikre sjåfører rundt på veiene.

Brede glis
Etter teoriundervisningen fikk vi endelig slippe til med kjøringen. De som ville fikk kjøre go-kart, og ellers fordelte vi oss i medbrakte og lånte kjøretøy. Kjøringen foregikk i svært høye hastigheter, men likevel var sikkerheten satt i høysetet. Det ble også prøvd glattkjøring i kurve og bakke samt bremsetesting. Etter kjøringen var det brede glis å se på samtlige som hadde fått trått klampen i bunn på tjenestebilene.

For Hedemarken interkommunale brann- og feiervesen er problematikken rundt kjøreopplæring svært aktuell. Vi består av både heltids- og deltidsmannskaper og kostnadene ved et slikt krav vil være betydelige. På den annen side er det tunge kjøretøyer i millionklassen vi fører, slik at det skulle bare mangle om det ikke fantes en form for opplæring.
Kvelden på Valer ble bare en liten forsmak på hva som kommer i en opplæring av utrykningssjåfører. Likevel fikk vi servert et godt opplegg og deltakerne fikk satt kjøreferdighetene på en skikkelig prøve.
Etter kjøringen dro vi tilbake til Hamar med nyttig erfaring og avsluttet kvelden med sosialt samvær.

COMMENTS