Løypa tråkket, sporet satt

HomeDiverse

Løypa tråkket, sporet satt

Uttrykket stammer sannsynligvis fra kombinert skisport. Det kan like gjerne benyttes på arbeidet Oslo brann- og redningsetat (OBRE) har lagt ned på to års systematisk opplæring. Nyansatte brannkonstabler har siden 1999 blitt utsatt for omfattende systematikk.

Brent på bålet 
Reformasjonen kom til Norge i 1536-37, og dannet utgangspunkt for opprettelsen av den protestantiske kirke. Folk ble brent på bået i sin kamp for reformasjonen. Ordet reform, som stammer fra latin betyr forbedring. Reform94 er gjennomført uten tap av menneskeliv, og har som mål å forbedre den videregående opplæring i kongeriket.

Feil vei
«Brann under utvikling.» «Omfattende skader.»
I situasjoner som dette stikker den jevne nordmann hjemover. Unntaket er brann- og redningspersonell.
Vi oppsøker områder der farer lurer. Der muligheten for å komme til skade så absolutt er til stede. Den samfunnsmessige utvikling stiller hele tiden høyere krav til omgivelsene. Vi som brann og redningspersonell er intet unntak. For å gi våre nye kolleger en solid sokkel å jobbe ut fra, er det særdeles viktig å fòre med høy kvalitet på opplæringen.

MODUL – 1
300 timer modulbasert grunnopplæring, er fordelt på ni hovedtemaer innen brannyrket.
200 timer praksis, 100 timer teori gjennomføres i løpet av 12 måneder. Dette er godt innenfor kravet om fullført opplæring i løpet av to år.
Totalt gis det opplæring i form av 259 timer kurs og 55 stasjonsøvelser. For årets kull betyr det 314 timer. De 14 ekstratimene inneholder blant annet inntro og holdnings skapende læring. Dette er emner som ikke dekkes av læreplanen, men som OBRE legger mye vekt på.
Yrkesstolthet, positiv nysgjerrighet, respekt for yrket, organisasjonen og hverandre, er eksempler på hva som formidles i tillegg til generell brannmannskunnskap.

Flerkommunal deltakelse
OBRE har de siste tre årene ansatt 30 nye medarbeidere i utrykningsavdelingen. Alle disse har fullført, eller er i ferd med å fullføre; to års systematisk, teoretisk og praktisk opplæring i brannvesen.
I tillegg har to av vare nabobrannvesen deltatt. Asker og Bærum brannvesen og Mosseregionens interkommunale brann- og feiervesen, har sendt sine nye medarbeidere på kurs i Oslo. Det er verdifull samordning, hvor det trekkes veksler på hverandres rutiner, utstyr og ressurser.

Omfattende apparat
Til denne typen opplæring kreves det ikke ubetydelige ressurser. En mengde materiell, som til daglig benyttes av utrykningstyrken, skal være disponibelt for elevene. I alt 38 forelesere har i år vært involvert i opplæringen, som alle vil bli evaluert både med hensyn til innhold og utførelse.

Regional utvidelse? 
Naturlig nok medfører denne undervisningsmodellen høyere kostnad for det enkelte brannvesen. Kunnskap koster. Kanskje aner vi konturene av et utvidet samarbeide innen kunnskapsformidling i brannvernregionen?


 

Fakta:
Etter Reform-94 ble det nedsatt en læreplangruppe som skulle utarbeide et nytt opplæringskonsept for yrkesbrannsfolk i Norge.
KUF godkjente læreplanen; Internopplæring for Brannkonstabel i april 2000.
Den inngår som et element i yrkesutdanningen for brannkonstabel, og er hjemlet i Forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen av 3. mai 1995.

COMMENTS