IP-telefon = nødtelefonkaos?

Home110/Nødnett

IP-telefon = nødtelefonkaos?

IP-telefoni (IP = internet protocol) er på full fart inn i Norge. Det vil si bruk av internett/bredbånd til telefon. Det er sikkert både billig og bra til den daglige bruken. Problemet oppstår den dagen du ringer en av de tre nødetatene, og blir satt over til en nødmeldingssentral et helt annet sted i landet enn der du bor. Hvordan kan dette skje?

Faktum er at ved bruk av ip-telefon vil nødsamtalen som blir ringt inn bli rutet til den nødsentralen som ligger i samme distrikt som der serveren til telefonleverandøren står. Det vil bety at for eksempel en beboer i Stavanger som ringer 110, risikerer å havne på 110-sentralen i Oslo. Med så mange like gatenavn som finnes i Norge er det da stor sjanse for at misforståelsen ikke oppdages med det første, eller det er en mindreårig som ringer inn og ikke helt klarer å gjøre rede for seg.  For neste problem ved bruk av ip-telefoni er at opprinnelsesmarkeringen ikke fungerer som den skal, det vil si ved nødanrop i fra ip-telefon vil det ikke være noen adresse tilgjengelig i opprinnelsesmarkeringen. Det vil bli på lik linje med en mobiltelefon, men der er senderne rutet mot distriktets nødsentral, selv om det der også blir feil fra tid til annen. Særlig hvis melder til nødetaten er i nærheten av kommune-/distriktsgrensen.

Bekymringsfullt
– Dette er en bekymringsfull utvikling sier senioringeniør Nils Petter Bryde i DSB.
Det regnes med at det pr. d.d. er ca. 50 000 brukere av ip-telefoni, men bare i løpet av dette året vil tallet stige til ca. 200 000.
Lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) sier klart i § 2.6 at telefonnummer og nødvendige opplysninger for geografisk lokalisering av nødanrop overføres for alle anrop til nødetatene. Dog står det videre at tilbydere av tjenesten kan søke en tidsbegrenset unntak av plikten om opprinnelsesmarkering. Det er usikkert om noen har søkt om dette i dag.

Ingen løsning
Nils Petter Bryde har hatt møte med Post- og teletilsynet vedrørende denne problematikken. Det er etablert et samarbeid med aktørene for å finne en teknisk løsning på problemet, men det foreligger pr. dato ingen konkret enhetlig løsning på problemet. Det pågår også en dialog mellom Politidirektoratet, helsemyndighetene og DSB for å rydde opp i dette.
– Post- og teletilsynet er regulatorisk myndighet på området og kunne nok fulgt opp leverandørene av denne tjenesten noe tettere, sier Nils Petter Bryde.
– For å sikre oss mot at det ikke blir misforståelser vurderer DSB å sende et felles skriv til alle 110-sentraler der det presiseres at intervjuene med nødstilte må bli enda bedre, med et ekstra fokus på hvor nødstilte befinner seg for å unngå misforståelser, avslutter Bryde.

COMMENTS