Gassulykke på jernbaneterminalen i Bergen

HomeCBRNE

Gassulykke på jernbaneterminalen i Bergen

En 20 fots container med ca. 100 gassflasker, der i blant 12 acetylenflasker og en flaskebank med 600 liter flytende oksygen, falt ned fra stor høyde på jernbaneterminalen i Bergen 20. juni. Stålcontaineren ble perforert av gassflaskene. Flere av gassflaskene var skadet i ventilene og det kunne lett blitt en eksplosjon, men situasjonen ble løst etter 12 timers arbeid.

Bergen brannvesen fikk melding om hendelsen kl. 13.27. Ved fremkomst mottok første bil følgeseddel for container fra områdeansvarlig. Samtidig fikk brannvesenet beskjed om at det ikke var gasslekkasje og fikk henvisninger om ulykkesstedet. 
Mannskapene på farlig gods-bil kunne ved selvsyn bekrefte at container var veltet. Ved bruk av kikkert og gassmåler kunne de på trygg avstand konstatere at det var gasslekkasje i container. 

Fløyfjellstunnelen løper ved siden av terminalen. Brannvesenet ga Vegtrafikksentralen beskjed om at tunnelen måtte stenges i begge retninger. Politiet fikk beskjed om at evakuering i en sone på 350 meter måtte iverksettes. Enkelte steder ble ytre sikkerhetssone satt til 500 meter på grunn av topografien. Jernbanestasjonen ble også evakuert. Kjørestrømmen på jernbanen ble tatt og brannvesenet jordet anlegget.

Etter en visuell kontroll av container kunne brannvesenet bekrefte at det var lekkasje på en flaskebank med 12 oksygenflasker. Man kunne visuelt se nedfrysing av oksygenflaskene. Det var uvisst om acetylen og andre flasker hadde lekkasje.
Etter samtale med AGA over telefon ble det bekreftet at dette var en flaskebank med oksygen. Det ble også klargjort at hver enkelt flaske i banken kan stenges.

Klokka 15.21 gjorde mannskapene seg klare til å rykke frem for å måle gass og stenge flasker. Utlegg med skum ble etablert og mannskapene gikk inn med beskyttelse av andre containere. Området ble skummet under fremrykking og gassmåling ble foretatt kontinuerlig. 
Målingen viste at det ikke var brannfarlig gass i området og det ble klargjort for stengning av flaskebank. Ventilene på alle flaskene ble stengt og gasslekkasjen var stengt. 

Etter dette ble veiene i området åpnet igjen og ny sikkerhetssone satt til 100 meter. Jernbanen var fortsatt stengt da container sto nærme stasjonen. 
Klokka 15.53 ble situasjonen meldt under kontroll og sikkerhetssone satt til 50 meter. Fortsatt var det en flaskebank med 12 stk, 50 liters oksygenflasker uten muligheter for avstengning på hver flaske i containeren. Så lenge denne var urørt ble det vurdert at denne ikke utgjorde noen fare.

Avtapping av oksygen flaskebank
Senere ankommer representant fra AGA til stedet. Sammen med brannvesenets leder, varabrannsjef Karl Otto Nesdal ble det vurdert at man ikke kunne flytte flaskebanken med oksygen før de var blitt tømt. Flaskebanken lå oppå 600 liter flytende oksygen. Der var sikkerhetsventilen i væskefasen og den ble ansett som forholdsvis ustabil. Containeren ble deretter tømt for løse flasker og det ble klargjort for tømming av oksygen flaskebank.
Aga skaffet til veie utstyr med stor nok dimensjon for avtapping. En lastebil fjernet alle løse flasker og alle skadede flasker ble merket. 

Fløyfjellstunnelen ble igjen stengt og kjørestrømmen på jernbanen tatt før avtappingen startet klokka 22.35. Avtapping skjedde ved at man koblet på slanger på flaskebanken og løftet slangen med brannvesenets lift 20 meter over bakken. Arbeidet tok vel en time. 
Etterpå gjensto arbeidet med å snu tanken med flytende oksygen. Dette måtte skje på forskriftsmessig måte i samarbeid med AGA. Deretter ble tanken kontrollert for lekkasjer og transportert bort.
Klokka 00.50 var aksjonen avsluttet og tunnelen åpnet og kjørestrøm ble koblet inn igjen.

Brannmester Jan Helge Thorsen i Bergen brannvesen var leder på farlig gods-bilen under innsatsen. Han sier dette om erfaringene:
– Innsatsen viser at et tett samarbeid med skadevolder er en vesentlig faktor for en sikker operasjon og for å kunne danne seg et bilde av hva som er mulig og ikke mulig å gjøre. Det er også viktig å dobbeltkontrollere alle opplysinger vi mottar før man iverksetter innsats. I dette tilfellet fikk vi feil opplysninger om hvor containeren befant seg. I tillegg ble det sagt at det ikke var gasslekkasje, noe det faktisk var. 
– Vi må være oppmerksom på behovet for å kjøle andre containere. Det er viktig å ha opplysninger om innholdet i disse tidlig. Innsatsen viste også at det var vanskelig å gjøre området helt strømløst fordi plasslyset styres av fotoceller og kan ikke slå av med bryter. Og det er ikke minst viktig å synliggjøre tilkomstveier for innsatskjøretøyer ved indre og ytre sperresone, sier Thorsen.  

Brannsjef Helge Eidsnes var også til stede under innsatsen:
– Her hadde vi et meget vanskelig skadested hvor gassflasker hadde perforert containeren og hvor gassflasker med ulikt innhold lå i et kaos. Vi fant acetylenflasker med bøyde ventiler og oksygenflaske hvor ventilen var slått rett av. Det må ha vært gnister i forbindelse med fallet og med gasslekkasjen kunne dette lett ha blitt en voldsom eksplosjon.
– Nå gjorde vi noen veldig gode erfaringer gjennom innsatsen og organiseringen av denne. Innsatsen viste at det er viktig å rekvirere personer med gasskompetanse umiddelbart. Brannvesenet og gasspersonell hadde et meget godt samarbeid og vi løste situasjonen på en trygg og effektiv måte. Erfaringen er også at avtapping ikke er vanskelig, men at riktig personell og utstyr må være tilstede, sier Eidsnes.

COMMENTS