Framtida er liten og gul

HomeMateriell/Stasjoner

Framtida er liten og gul

Jo større, jo bedre! Det stemmer ikke i Drammensregionens brannvesen IKS (DRBV). Nå er det liten og gul som gjelder. Fip (førsteinnsatspersonell) er framtida, tror DRBV.

 –    Den er ikke så stor og tøff, men den er liten og gul! Slik karakteriserer avdelingsleder deltid, Dag Muggerud i DRBV den nye brannbilen. DRBV pirker borti tradisjoner om at brannvesenet skal ha det største utstyret. Men sånn tror vi ikke nødvendigvis framtida er, sier Muggerud. 
Nå er den første fip-bilen satt i innsats i Øvre Eiker kommune. De tre bokstavene står for førsteinnsatspersonell og henviser til at det er denne bilen som kommer først fram til hendelsen. Bilen har slokkesystem som gjør at man kan sette i gang med slokking umiddelbart og holde brannen nede til flere mannskaper kommer. 

Alt i ett
Bilen har DRBV kjøpt selv og det er Braco som har innredet den. Den kan kjøres med førerkort klasse B og inneholder langt mer enn bare slokkeutstyr. Her fins det utstyr til overflateredning, first responder og et meget effektivt slokkeutstyr. 
    –    Slokkeutstyret utnytter vannet bedre ved bruk av skum og høyttrykk. Av en liter vann får du tre liter slokkemiddel, forteller Dag Muggerud. 
Han er stadig på leting etter nye kjøretøy, og en ny fip er snart på vei til Sande brannstasjon. Fip er registrert for seks personer og den har hengerfeste som kan dra 2,5 tonn, 180 hk, automatgir og 4wd, hurtigkobling til slokkespyd, 175 liter vann og separat skumtank. 
    –    Det at folk med førerkort klasse B kan kjøre den forenkler jo ting en del. Den er jo også såpass liten at den er smidigere å kjøre og kommer seg raskere fram enn en stor brannbil, sier Muggerud. 
På ønskelista står en fip til alle DRBV sine deltidsstasjoner, totalt sju stasjoner.  
    –    Hva hvis du går tom for vann? – Vannet kan refylles fra hageslange eller tankbil. Og skummet erstattes med en ny 25 liters kanne. 

I påvente av brannbilen
Den nye fip-bilen har foreløpig blitt brukt i to øvelser ved nedbrenning av to boliger, og den har fungert over all forventning. Deltidsmannskapene på Øvre Eiker brannstasjon er begeistret. 
    –    Ved en melding om brann i Eiker er dette førsteinnsatsen, forteller Glenn Espen Kustner som jobber deltid i Øvre Eiker. 
Han og de andre på laget har latt seg imponere av den nye doningen. 
    –    Den utfordrer oss i måten å tenke taktisk på, sier han. Skummet gjør det blant annet mulig å gå fra en vegg etter at den er skummet. Vi kjøper oss dermed tid. Nå kan vi starte brannslokking og holde brannen nede før flere brannbiler og mannskaper kommer, sier Kustner. 
    –    Drammensregionens brannvesen skal fortsatt ha trykk på taktisk trening med fip-bilen, forteller vaktsjef Jan Erik Fevang som i høst overtar ansvaret for mannskapene ved Øvre Eiker brannstasjon.

Samfunnsøkonomisk
Fip-bilen koster 500.000 kroner. Den store brannbilen koster 4 millioner. 
    –    Dette er samfunnsøkonomisk til tusen, sier Muggerud. Det er ikke sikkert det største alltid er det beste for våre kunder. 
Hvorfor mener DRBV at dette er framtida? 
    –    Vi tror dette er det beste for kundene der ute ved at vi kommer raskere fram til hendelsen og kan starte slokking. De store mannskapsbilene blir ikke unyttige, men fip-bilen blir en suksess fordi vi kommer tidlig inn og bryter brannkurven, tror Muggerud.

COMMENTS