Arbeidsgruppe skal se på organiseringen av brann- og redningsetaten

HomeDiverse

Arbeidsgruppe skal se på organiseringen av brann- og redningsetaten

Regjeringen har satt ned en arbeidsgruppe som skal se på hvordan de samlede ressursene i landets brann- og redningsetater kan benyttes best mulig

– Det er nødvendig å sikre at de kommunale brann- og redningsetatene er i stand til å håndtere oppgavene sine. Derfor vil vi se på hvordan de er organisert og bruker ressursene sine, og hvordan de samarbeider med andre aktører innen beredskapen. Særlig ved store hendelser trenger vi å legge til rette for bedre samarbeid på tvers av kommunegrenser, sier justis- og beredskapsminister Grete Faremo.

Mandat
Arbeidsgruppa skal gjennomgå hvordan de samlede ressursene som i dag blir brukt i brann- og redningsetatene, kan benyttes best mulig og i samhandling med andre beredskapsaktører for å nå de nasjonale målene i Stortingsmelding nr. 35 Brannsikkerhet om færre omkomne, unngå tap av kulturhistoriske verdier, unngå branner som lammer kritiske samfunnsfunksjoner, styrket beredskap og håndteringsevne og mindre tap av materielle verdier.

Arbeidsgruppa skal:

  1. Skildre og vurdere dagens regelverk, organisering og dimensjonering av de kommunale og interkommunale brann- og redningsetatene og 110-sentralene. Vurderingen skal inkludere både styrker og svakheter ved dagens situasjon.
  2. Skildre og vurdere sentrale utviklingstrekk som vil ha noe og si for brann- og redningsetatene og nødalarmeringstjenesten i årene framover. Vurderingen skal omfatte mulige konsekvenser for brann- og redningsetatene i et lokalt, regionalt og nasjonalt perspektiv og for etaten sin kapasitet til bidra med støtte internasjonalt.
  3. Se på hvordan andre land organiserer brann og- redningsetatene sine, og særlig modellene i andre nordiske landene.
  4. Utrede og foreslå tiltak og alternative løsningsmodeller som skal sikre at de samlede ressursene kommunene bruker på brann- og redningsetatene og nødalarmeringstjenesten for brann blir best mulig og benyttet i samhandling med andre beredskapsaktører, for å møte framtidas utfordringer og krav fra samfunnet. Det skal legges vekt på målrettet og effektiv utnyttelse av de forebyggende ressursene til brann- og redningsetatene. Forslag til beredskapsordninger skal bygges på lokale, regionale og nasjonale behov.
  5. Gjøre greie for økonomiske og administrative konsekvenser av de ulike forslagene til tiltak og løsningsmodeller. Forslagene skal være innenfor de samlede ressursene som kommunene i dag bruker på brann- og redningsetatene.
  6. Med utgangspunkt i de ulike forslagene til tiltak og løsningsmodeller, gjøre greie for nødvendige regelverksendringer.
  7. Anebefale én modell for organisering og dimensjonering av brann- og redningsetatene og nødalarmeringstjenesten for brann, og for samhandling med andre beredskapsaktører.
  8. Holde seg orientert om avsluttet og pågående utredningsarbeid med betydning for arbeidet til gruppa. Søke informasjon og kunnskap på bred basis og ha dialog med relevante fagpersoner og kompetansemiljø.
  9. Gjennom DSB, ta opp spørsmål om tolking av mandatet med Justis- og beredskapsdepartementet ved behov.
     

DSB skal sende arbeidsgrupperapporten med direktoratet sin anbefaling til Justis- og beredskapsdepartementet innen 1. desember 2013.

Sammensetning
Leder:

  • Hans Kristian Madsen, avdelingsleder, DSB

Medlemmer:

  • Anna-Karin Hermansen, leder forebyggende, Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS
  • Henry Ove Berg, brannsjef, Brannvesenet Sør-Rogaland IKS
  • Elisabeth Danielsen, fylkesberedskapssjef, Telemark
  • Christine Norum, rådmann, Tjøme – Kommunesektorens organisasjon (KS)
  • Nils-Erik Haagenrud, brannsjef Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS – Norsk brannbefals landsforbund (NBLF)
  • Geir Mosti, nestleder i Fagforbundet/Landsorganisasjonen i Norge (LO)
  • Trond Busterud – Branntjenestens yrkesorganisasjon (BTY)/Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS)

COMMENTS