Transportabel tunnelvifte

HomeMateriell/Stasjoner

Transportabel tunnelvifte

Norddal kommune med knappe 2.000 innbyggere ligger midt i turistområdet på Sunnmøre, med Trollstigen på den ene siden og Geiranger på den andre. Her er vegsystemet slik at det er hele åtte tunneler av gammel utførelse, det vil si at alle mangler brannventilasjon.

Den lengste tunnelen er 5200 meter, og de andre er mellom 600 og 1600 meter. Skrekkscenariet er da at det skal bli en trafikkulykke med røykutvikling inne i en av tunnelene. Spesielt i turistsesongen med meget stor trafikk av utenlandske turister, er faren for ulykker stor. Etter lokale trafikktellinger er det talt over 7.000 turistbusser på de vel to feriemånedene i tillegg til tusener av personbiler. 

Norddal kommune er en av seks kommuner som er tilsluttet Det interkommunale brannvernet i Ålesund (DIB), som betyr at det er DIB som har ansvaret for alt brannvernarbeidet i kommunen. I flere år har branntilsynet jobbet med å få til en bedre sikkerhet for trafikkantene, som nødvendigvis må gjennom de forskjellige tunnelene. Noe har kommet på plass, blant annet nødtelefoner og håndslukkere, men det store problemet har vært stasjonær brannventilasjon og kommunikasjon for redningsetatene. Dette er selvfølgelig store omkostninger for Vegvesenet. Med dagens vegbevilgninger fra myndighetene, så er det utopi å få dette på plass de første 100 årene, for dette er et problem over hele landet og ikke bare i Norddal kommune.

Under slike forhold ble brannvesenets prosedyrer ganske enkle ved melding om trafikkulykke med røykutvikling i tunnel; kjør fram til tunnelåpningen og vent til tunnelen ble tom for røyk før videre innsats kunne gjennomføres. 
Iflg. Vegvesenets egen ”Håndbok 021”om sikkerhet i vegtunneler, sier de at sikkerheten mot personskader skal være like god regnet pr. km. veg i en tunnel som på vegen utenfor.

Kapasitet på 200.000 m³/t
Ut fra dette fikk vi Vegvesenet med på å bevilge penger til innkjøp av en transportabel vifte, som er spesialbygd for ventilasjon av tunneler. Det er den første viften som er levert til slikt formål i Norge. Viften som Norddal brannvesen disponerer, er montert på en tilhenger og kan hektes på en av brannbilene ved utkjøring. Totalvekten på komplett vifte og tilhenger er på ca. 950 kg. Størrelsen og kapasiteten på viften er beregnet ut fra de tunnelene som den skal brukes i. 

Denne viften er av typen MVU-LB 125/156 og er levert av firmaet Braco A/S. Den har en effektiv kapasitet på ca. 200.000 m³/t., og med en lufthastighet på opp mot 150 km/t har den en skyvekraft på 3000 N. Viften er enkel å betjene og plasseres i en viss avstand utenfor tunnelåpningen slik at luftstrømmen dekker hele åpningen. Denne avstanden har vi på forhånd beregnet og merket av. 
Viften har vi testet ved øvelser i flere tunneler, og i den lengste tunnelen på 5.200 meter ble det målt en luftstrømning i den motsatte tunnelåpningen på nesten 2,0 m/s. Ved starten av testen var det da en naturlig motstrømning på 1,0 m/s. 

Også i denne øvelsen ble det produsert røyk midt i tunnelen, og etter at røyken hadde trekt seg ca. 1 km mot åpningen hvor viften var plassert, ble viften startet. Etter ca. 10 minutter var røyken presset tilbake til ”brannstedet” og etter mindre enn 30 minutter var hele tunnelen tømt for røyk. 
Dette viser at brannvesenet kan gjøre en effektiv innsats ved røykutvikling/brann også i tunneler som mangler fastmontert ventilasjon. 
Med en kostnad på under kr. 700.000 (2005-kroner) for en vifte av denne typen, er det en rimelig investering for Vegvesenet for å øke sikkerheten i vegtunneler. Denne ene viften dekker faktisk beredskapen for åtte tunneler.

COMMENTS