Tilgang til felles objektsplaner gir bedre samvirke og beredskap

HomeDiverse

Tilgang til felles objektsplaner gir bedre samvirke og beredskap

De elleve brannvesen i distriktet som dekkes av Alarmsentral Brann Øst AS (ABØ) har tidligere gjennom felles anskaffelse tatt i bruk mobile kartløsninger til bruk i utrykningskjøretøyer.

Gjennom distriktets etablerte Beredskapsforum har en arbeidsgruppe sett på mulighetene som en slik felles løsning gir i forhold til bedre samvirke opp mot 110-sentralen så vel som mellom brannvesen regionalt. 
    –    Objektsplaner tjener først og fremst den hensikt at man har kartlagt og beskrevet de objekt innen eget ansvarsområde som representerer en særskilt fare eller innsats ved brann og ulykker. Disse utarbeides av de enkelte brannvesen, revideres jevnlig og er ofte et resultat av det arbeidet en gjør innen risiko- og sårbarhetsanalyse lokalt, sier Terje Surdal som er daglig leder i ABØ.

Pilotprosjekt
Alle har vi vel delte erfaringer hvor permer med løse kart og objektplaner ligger rundt i både bil og på stasjonen.
Mosseregionens interkommunale brann- og feiervesen (MIB) har vært med i et pilotprosjekt, hvor de i samarbeid med ABØ og kartløsningsleverandør Locus, har jobbet seg frem mot dagens løsning.
Det er viktig å presisere at Locus allerede var valgt som kartløsning i ABØ sitt distrikt før dette pilotprosjektet startet, og det kan derfor ikke utelukkes at andre leverandører også har muligheten til tilsvarende løsninger. 
Rune Larsen er leder beredskap i MIB og kan fortelle at den valgte objektplanens layout, er basert på Norges Brannskoles mal, slik at den er lett gjenkjennbar for de fleste. Den største merkbare fordelen med tilgang til felles objektplaner er nok når nabobrannvesen må inn i ukjent distrikt for å hjelpe til.

Hvordan fungerer løsningen i praksis? 
Alarmsentralen mottar en melding om brann. Operatøren oppretter en logg og alarmerer de enheter som den aktuelle hendelsen krever. Når mannskapene setter seg i utrykningskjøretøyet er allerede oppdraget og kart med kjørevei tilgjengelig på den fastmonterte skjermen til utrykningsleder. Utrykningsleder trykker status «rykker ut» og vil nå med få «tastetrykk» kunne se om det er laget en objektplan på det bygget hvor brannen er meldt. Er det laget en objektplan på dette bygget, kan man trykke på et gitt ikon på kartutsnittet i skjermen og objektplanen vises. Fordi objektplanen er lagret som pdf-fil, kan man også sende dette til andre ulike installasjoner som for eksempel ipad eller sågar smarttelefon, hvis man vil ha mobile løsninger en kan bringe med seg rundt på skadestedet. Alle objektplaner er også søkbare i Locus.
Skulle det vise seg at forbindelsen mellom utrykningskjøretøy og alarmsentralen på en eller annen måte gjør at selve oppdraget og objektplanen ikke kommer frem på skjermen i kjøretøyet, kan operatøren på alarmsentralen hjelpe utrykningsleder da filen for objektplanen fysisk ligger tilgjengelig der. Samtidig kan operatøren være mer forutseende i hendelsen, ved å ha samme oversikt som enhetene ute.

Hva er fordelene?
Fordelen med en felles løsning slik det nå er implementert i Østfold og Follo er flere, ikke minst fordi alle brannvesen nå har tilgang til alle objektsplaner innen hele distriktet og ikke bare egen kommune eller ansvarsområde. Ved en hendelse vil operatørene på 110-sentralen alltid utalarmere nærmeste ressurs, uavhengig av administrative grenser. Videre vil 110-sentralen ved større og langvarig innsats sideforflytte andre brannvesen slik at totalberedskapen for befolkningen ivaretas.  En felles teknisk løsning med felles format på planene og tilgang til alle objektsplaner, hvor man vil måtte påregne å bli brukt i innsats, vil være et godt bidrag til bedre samvirke og beredskap.
For 110-sentralen gir løsningen også vesentlig bedre forutsetninger for å kunne veilede innsatsmannskaper under utrykning med tidskritisk informasjon. 
Ved at alarmsentralen «eier» objektplanene hos seg på en enkelt server, i stedet for at hvert brannvesen har hver sin server, vil det være både kostnadsbesparende og man har bestandig siste oppdatering tilgjengelig.

Oppdateringer og revisjon

Endringer og revisjon av objektplaner gjøres av det enkelte brannvesen, mens operatørene på ABØ garanterer at objektplan er tilgjengelig innen ett døgn etter mottak av oppdateringsmelding fra respektive brannvesen. På denne måten ivaretas også behovet for og nødvendigheten av å ha helhetsoversikt av de som forestår varslingsdelen og utkallingen av ressurser ved hendelser i distriktet.

Utvider mulighetene

ABØ fortsetter å se muligheter med systemet og ønsker stadig å gjøre nødvendig informasjon lettere tilgjengelig for brukerne. Det jobbes allerede på flere hold.
    –    Når det gjelder objekter som er gradert er det en utfordring å sende ut sensitiv informasjon. Det er opprettet dialog med Nasjonal Sikkerhets Myndighet (NSM) og en mulig løsning kan være å bruke godkjente og krypterte minnebrikker, sier Surdal.   
Det er allerede konkrete planer om et prosjekt hvor MIB skal teste ut hvordan overføre og nyttiggjøre informasjon fra Crash recovery system (CRS) til Locus-skjermene i utrykningskjøretøyene.
Videre kan Terje Surdal fortelle at det også er tett samarbeid med politiet om det er informasjon og planer som begge etater kan nyttiggjøre seg av, gjennom tilsvarende overføringer i Locus. 
Da Brannmannen var på besøk hos ABØ og MIB, var det i tillegg fagdag for noen av de som rullerer som overbefalsvakt. Jeg klarte snike inn ett spørsmål om alle var fornøyd med at objektplanene nå kunne vises i Locus?  Alle var enige i at denne felles løsningen er god. De benyttet samtidig tiden til å skryte veldig av ABØ sin måte å informere og tilrettelegge for brukerne sine på.
Vi i Brannmannen gleder oss til å se hvor dette ender. Vi minner alle på at det handler om å se de uvante mulighetene i stedet for begrensningene, samt tørre å prøve slik det nå gjøres i ABØ sitt distrikt. 

COMMENTS