Storbrann i Bergen

HomeBrann

Storbrann i Bergen

En supplybåt ble brukt med hell da et lagerlokale i Sandviken i Bergen tok fyr 9.juni. Samtidig viste brannen hvor viktig tidlige taktiske beslutninger er.

Supplybåt viktig ressurs
Brannen medførte overhengende fare for brannspredning til nærliggende bygninger. Et voldsomt gnistregn drev innover hustakene til brannfarlige Sandviken. Samtlige seks brannstasjoner med til sammen 36 brannmenn ble øyeblikkelig dirigert til stedet. 
Brigadeleder og undertegnede, som var vakthavende sjef, forstod raskt at her ville det bli behov for store mengder slukkevann. 
Innsatsordren var å prøve å hindre spredning til nærliggende objekter. 
Vakthavende sjef rekvirerte supplybåten ” Skandi Admiral”som var på vei inn Byfjorden. Vi fikk raskt kontakt med kapteinen på supplybåten og fikk gitt han de første anvisninger.

Dramatisk i førstefasen
Den friske vinden (5-7 meter/sekund) blåste mot nord og ga oss store utfordringer. Brannen utviklet seg enormt på bare noen få minutter og vi fikk det travelt med å forflytte de først ankomne brannbiler. Tre brannbiler fikk smeltet sine blålys før de ble flyttet til sikkert sted. Det var en enorm strålevarme og stor fare for at brannen skulle spre seg. til fergen, treskøyten og et stort lagerlokale. Sjøsprøytemannskapene gjorde en formidabel jobb med å få løs båtene. Brannen var svært intens og vi trakk en lettelsens sukk da vi fikk bekreftet at samtlige personer som oppholdt seg i området var kommet i sikkerhet. Vi fikk rakt kontakt med representanter fra de respektive firma som hadde tilhold i brannområdet. Det ble opplyst at det var minst fire acetylenflasker samt en rekke luftfbanker og flasker i bygningen som raskt var helt overtent.

Ko flyttet til sjøsiden.
Innledningsvis satte vi KO ved østspissen av lagerbygning D. Vi ønsket bedre oversikt og eneste mulighet til å skaffe seg skikkelig oversikt over brannen var fra sjøsiden. Vi flyttet derfor ko til politiets patruljebåt, et valg som skulle vise seg å være avgjørende for den videre innsats. Vi fikk også med oss en kjentmann i politibåten.
Fra sjøsiden kunne vi observere flammer ca. 100 meter til himmels. Vi konstaterte også at ett sjøfly, ett helikopter, 10-15 store og små kjøretøy, flere bygninger med dårlig brannisolasjon samt flere tusen liter A og B-væske var plassert slik at brannen raskt kunne spre seg til disse objekter.

Støttestab etablert
Brannsjefen etablerte støttestab i hovedstasjonen. Nøkkelpersonell ble tilkalt for å arbeide i staben. Frimannskaper ble innkalt for å bemanne reservebiler, sørge for forsyninger og avløsning på brannstedet, samt rykke ut til andre hendelser som måtte oppstå. To nabobrannvesen ble også rekvirert. Det var svært betryggende for fagleder brann å vite at staben tok seg av andre hendelser samt bisto med støtte og råd til brannstedet.  

Supplybåten starter slukkeinnsatsen
Brigadeleder hadde direkte kontakt med kapteinen og ga han ordre om hvor ”Skandi Admiral” skulle starte vannlevering. Brigadeleder ga så beskjed til sine mannskaper om at enorme vannmengder ville komme fra supplybåten. Båtens vannkanoner har en kapasitet på ca. 120.000 liter i minuttet! Dette kan få katastrofale følger for mannskaper hvis den blir brukt feil. Vannkanonene kan være direkte livsfarlige og gjøre ubotelig skade på materiell og bygninger. I tillegg kan den spre brannen med sin enorme kapasitet. Innledningsvis ble kontakten med båten gjort via mobiltelefon. Dette fungerte ikke optimalt. Derfor valgte vi å plassere en utrykningsleder på broen der vi hadde kontakt via radio. Dette gjorde at samtlige utrykningsledere, som jobbet i forskjellige sektorer, hadde anledning til å høre den kommunikasjon som var mellom båt og land. I tillegg er det viktig å ha brannfaglig kompetanse på broen. Tilbakemeldingen fra ”Skandi Admiral” var at sikten fra styrehuset er svært dårlig når man bruker vannkanonene. Det er derfor betryggende å ha direkte samband mellom skadested og broen.

Brannen spredde seg
Vi kunne høre flere eksplosjoner fra lagerbygningene og antok at acetylengass og oksygenflasker bidro sterkt til den voldsomme brannutvikling. Byggene A, B og C sto i full fyr og det antente også i bygg E og F. Brannmannskaper klarte å hindre spredning til bygg D, helikopter, sjøfly, flybensin og dieseltanker. Supplybåten holdt skansen mot bygg E og F. Samtidig er det viktig at ”Skandi Admiral” legger strålen som et overrislingsanlegg. Det er absolutt ikke forsvarlig å ha brannmannskaper inne i et område der slike vannmengder spyles med kompakt stråle. Vannet fra båten hindret også det enorme gnistregnet i å antenne andre steder i Sandviken. Bergen hadde vært uten regn i mange uker og skogbrannindeksen var høy.
Kl. 18.20 ble derfor mannskaper avsatt til å patruljere området som ligger i vindretningen fra brannstedet. 
Kl. 18.50 fikk 110 melding om skogbrann på Sandviksfjellet. Denne brannen kan ha startet etter gnistregn fra brannen på Kristianholm. Fana stasjon ble dirigert til stedet og helikopter ble rekvirert umiddelbart. Brannen ble slukket i løpet av en time.
Nesten to timer etter at brannen startet, ble den meldt under kontroll.  Etterslukking pågikk i mange dager.

Etterslukking starter
I en kort periode under slukkeinnsatsen ble alle brannmannskaper beordret ut av området. Dette ble gjort fordi vi ønsket å komme bedre til i et lagerbygg som inneholdt mange gassflasker. Supplybåten kjørte da kompakt stråle inn i dette bygget. Bygget ble åpnet som en sardinboks på sekunder. Dette medførte at mye bygningsrester ble kastet på sjøen, noe som utgjorde en fare for skipsfarten. Havnevesenet ble tilkalt og fikk ryddet opp dette avfallet.

Oppsummering
Dette var en svært krevende brann som gjorde skader for millioner av kroner. Ingen personer, verken personer med tilknytning til stedet eller innsatspersonell, ble skadet ved brannen på Kristianholm. Bergen Brannvesen ble satt på en stor prøve og jeg vil benytte anledningen til å skryte av innsatsmannskapene. De gjorde en meget god slukkeinnsats som bidro sterkt til at skadene ikke ble større. Denne gang fikk vi svært god hjelp fra en supplybåt som tilfeldigvis var på stedet. Vannkapasiteten til Skandi Admiral gjorde at begrensningslinjen kunne settes mer offensivt enn vi ellers kunne ved brannvesenets normale kapasitet.

Hva lærte vi?
Bergen Brannvesen erkjenner at etaten ikke har slukkekapasitet til å slukke tettliggende bygninger med en slik brannbelastning. Strategien ved slike hendelser bør etter min mening være å raskt sette en begrensningslinje som vi er i stand til å holde ut i fra værforhold og slukkekapasitet. 
Bruk av vannkanoner fra supplybåt i kombinasjon med brannmannskaper skal man være ytterst forsiktig med. Det er forbundet med direkte livsfare å bevege seg inne i området der vannkanonene råder. Det må være direkte kommunikasjon fra ledelse på brannstedet til broen på båten. Det krever sterk disiplin og sikre kommunikasjonslinjer hvis dette samvirket skal fungere innefor akseptable sikkerhetsmarginer.

COMMENTS