Rescue Days 2013 – Norge ligger foran

HomeRedning

Rescue Days 2013 – Norge ligger foran

Rescue Days 2013 ble arrangert i Geldern, vest i Tyskland nær grensen mot Nederland. Dette er et årlig seminar med fokus på redning fra kjøretøy arrangert av Weber Rescue for femte gang.

Det var ca. 800 deltakere fra over 20 nasjoner som deltok i år. Egenes Brannteknikk AS i Flekkefjord er den i Norge som står som arrangør for deltagelse på dette. Det var åtte stykker fra Norge som reiste nedover i år til seminaret som går over tre dager.

500 meter med «ulykker»
Rescue days (RD) er i hovedsak lagt opp med praktiske øvelser, men det arrangeres også ulike foredrag innen tema redning. Det er ikke fast arrangørplass for RD, men det går på rundgang mellom korpsene i Tyskland. Søknadene for å arrangere er stor, det ligger mye prestisje i dette å være arrangør. Det var imponerende å se omfanget og hva de hadde fått til. Brannstyrken i Geldern er som i veldig mange andre plasser i Tyskland frivillige. De fleste av Tyskland sine nesten 1,4 millioner brannmenn er medlemmer av frivillige korps.

Arrangørene hadde stengt av en gate på 500 meter i byen, hvor de lagde åtte ulike «stasjoner» med tre hendelser på hver. De forskjellige scenarioene deltagerne fikk prøve seg på var personbil som hadde kjørt inn under en lastebil, personbil som hadde kommet sidelengs inn i et tre, lastebil som hadde kjørt over/oppå en personbil, bil på taket og bil på siden. Alle disse scenarioene hadde fastklemt fører. Det ble sagt at de hadde preppet ca. 120 gamle biler til dette, og at de hadde ca. 25 nye biler som ble klippet og «tygd» i stykker. De siste stasjonene var frigjøring og klipping/åpning av lastebilhytte, gjennomgang av nye typer drivstoff og besiktigelse av chassis på to forskjellige typer nye biler, Audi med aluminium som var skrudd sammen, og Mercedes med stål som var limt og punktsveiset.

Norge foran
Sett med norske øyne ble det brukt uforholdsmessig mye tid på å stabilisere kjøretøyene etter en ulykke. For eksempel hendelsen med bil på siden var det ikke tema å få bilen ned på hjulene før en startet med frigjøringen. Det ble heller prioritert og brukt lang tid og mye ressurser på å stabilisere bilen der den lå. Det må være lov å si at det var slik vi jobbet i Norge også, men det er heldigvis mange år siden. Metodene er videreutviklet, og i Norge er det fokus på å få pasienten raskest mulig til operasjonsbordet. Det er kirurgene der som kan gjøre de nødvendige tiltakene for å redde liv ved for eksempel store indre blødninger. Det skjer ikke inne i bilvraket ute på skadestedet. Her er Norge et foregangsland! Det var også tema på en av teorileksjonene, hvor et foredrag hadde tittel «Den norske metoden». Så for pasientenes beste får vi håpe at den «Norske metoden» sprer seg videre. Det var også amerikanere med på RD, de var også veldig skeptiske når det fra norsk hold ble foreslått å få bilen ned på hjulene, ut på veien osv. Metodene som brukes i mange land står i sterk kontrast til metodene og praksisen som brukes i Norge. Dette var også metoder som ble brukt under NM i hurtigfrigjøring på Torpomoen i høst. Hvor nettopp et moment var å trekke bilen inn på veien igjen for så å starte frigjøring. 

Handlingslammet
På stasjonen med elektrisk bil og gass drift ble det fokusert på å ufarliggjøre dette noe. Redningsmannskaper må ikke bli handlingslammet om det er et kjøretøy med alternativt drivstoff, men det er lurt å få identifisert hva det handler om og kanskje gjøre noen lure grep. For eksempel er det ingen grunn til å klippe en tjukk oransje kabel i en elbil. Der går det sannsynligvis høyspent, men veldig ofte vil også denne kabelen ligge midt i bilen og vil ikke komme i konflikt ved frigjøring av folk i kjøretøyet. Det som er med alle alternative drivstoff er at ingen har bred og stor erfaring på temaet enda, så det er viktig at en er nysgjerrig og at erfaringer, gode og dårlige, deles. 

Aldri utlært
Brannmannen tok en liten prat med Morten Aarhus som er brannsjef i Suldal kommune, og en av deltagerne på Rescue Days i Geldern 2013.
Hva var det mest interessante med turen til Gelderen?
–    Det mest interessante med turen var nok dei nyaste bilane, hybrid- og elbiler. Det er jo litt forskjell å klippe i dei med alt sikkerheitsutstyr og forsterkningar på slike bilar i forhold til dei gamle som me normalt øver på. 
Me er jo eit deltidsbrannvesen med seks øvingar på to timar kvar i året så då er det begrensa kor mykje me får øva med det klippe utstyret me har. Her fekk me jo brukt det ganske mykje. Her gjekk det mesta på klippe og redningsteknikk, og det var lite fokus på å få dei skadelidne ut fort. Me var jo fort einige om att me hadde nok brukt andre metodar på ein del av scenarioa.

Hadde du et faglig utbytte av turen?
–    Ein blir jo aldri utlært på dette feltet så her var det mange tips å få med seg, sier Aarhus.
Rescue Days er et flott sted for den som vil lære mer innen redningsteknikk, og et sted hvor man får prøvd ulike verktøy både på gamle og ikke minst helt nye biler. Noe som ikke akkurat er dagligdags under øvelser som avholdes i Norge. Her blir ofte gamle biler med begrenset sikkerhetsutstyr rbukt. Det var også som en av de norske deltagerne sa i Tyskland; «Jeg har klippet i flere biler på to dager her enn jeg får gjort på flere år hjemme».

Neste Rescue Days avholdes i Tyskland i oktober 2014.

COMMENTS