Pilotprosjekt Nattkontroller

HomeForebyggende

Pilotprosjekt Nattkontroller

Prosjektet Nattkontroller Beredskapsavdelingen er igangsatt av brannsjefen i Oslo brann- og redningsetat med den hensikt å bruke beredskapsavdelingen mer i det forebyggende arbeidet i Oslo, i form av tilsyn/nattkontroller i særskilte brannobjekter. Dette er et ledd i prosessen med å samkjøre etaten til en enhet og bidrar til å lette arbeidsmengden på brannforebyggende avdeling. Prosjektet vil også bidra til å fordele kunnskap og kompetanse om forskjellige elementer i etatens arbeids- og ansvarsoppgaver.

Prosjektet Nattkontroller Beredskapsavdelingen er igangsatt av brannsjefen i Oslo brann- og redningsetat med den hensikt å bruke beredskapsavdelingen mer i det forebyggende arbeidet i Oslo, i form av tilsyn/nattkontroller i særskilte brannobjekter. Dette er et ledd i prosessen med å samkjøre etaten til en enhet og bidrar til å lette arbeidsmengden på brannforebyggende avdeling. Prosjektet vil også bidra til å fordele kunnskap og kompetanse om forskjellige elementer i etatens arbeids- og ansvarsoppgaver.

Brigade A var tatt ut til å gjennomføre prosjektet etter modell utarbeidet av forebyggende avdeling. Samtlige stasjoner ble trukket inn, også Havnestasjon.
Nattkontrollene foregikk som forenklede branntilsyn på kvelds- og nattestid med hensikt å kontrollere forhold vedrørende nattbemanningen på pleie- og omsorgsinstitusjoner. Kontrollene skulle i utgangspunktet gjennomføres i tidsrommet klokka 22.00 – 02.00, for på denne måten avdekke faktiske forhold på kvelds- og nattestid. Alle institusjonene var varslet på forhånd via brannvernansvarlig eller daglig leder om at det i løpet av sommeren ville bli foretatt et tilsyn/nattkontroll.

Opplæring til brigadesjef og brigadeledere ble foretatt av forebyggende avdeling. Opplæringen inneholdt presentasjon av prosjektet, rutiner for saksbehandling ved nattkontroll, gjennomføring av kontroll, gjennomgang av kontrollskjema, forskjellige avvik og anmerkninger og oversikt over aktuelle paragrafer i forebyggendeforskriften.

43 særskilte objekter
Forebyggende avdeling plukket ut 43 særskilte objekter hvor brigade A skulle gjennomføre nattkontroll i perioden 24. juni -15. august. Brigadesjefen fordelte objektene mellom de forskjellige stasjoner slik at ingen bil skulle ha mer enn 5 tilsyn. På det første tilsynet på hver stasjon, ble en fra forebyggende avdeling med på gjennomføringen. De to på forebyggende avdeling som ledet prosjektet var til enhver tid tilgjengelig på telefon om spørsmål skulle dukke opp.
Stasjonene hadde følgende sjekkliste til bruk ved kontroll:

Brannalarmanlegget:

  • Se på tavla når vi går inn i objektet.
  • Stille ansvarshavende spørsmål om anlegget fungerer som det skal
  • Kan brukere lese av alarmtablået og skjønne hvor det er alarm?
  • Kontrolleres alarmanlegget ved hvert vaktskifte, og av hvem?
  • Hva gjør vedkommende hvis alarmanlegget ikke fungerer 100 prosent?

Rutiner for nattevakt:

  • Har virksomheten en instruks vedrørende evakuering som er tilpasset nattbemanningen?
  • Hva er instruksen, høres den fornuftig ut?
  • Har de den skriftlig?
  • Kan alle instruksen?
  • Kontrollspørsmål kan rettes mot andre ansatte.

Opplæring:

  • Når var siste øvelse, og var den rettet mot nattevakt?
  • Var øvelsen teoretisk og/eller praktisk?
  • Deltok alle på øvelsen? Nyansatte og vikarer skal ha opplæring før de settes i arbeid.
  • Hvor mange øvelser pr. år?

Ansvarlig nattevakt:
Hvem har hovedansvaret for sikkerhet om natten? Dette skal være klart definert.
I tillegg var eksempler på avvik gjennomgått og rutiner etter hvor alvorlig avviket var.

Veldig gode tilbakemeldinger
Rapportskjema for nattkontroll hadde tre kontrollpunkter. Dette var brannalarmanlegget, rutiner for nattevakt, opplæring og ansvarlig nattevakt. Her kunne det krysses av for OK, avvik eller anmerkning. Det var også mulig å føre på merknader som gjaldt andre forhold.
Ved brudd på rutiner ble objektet pålagt et skriftlig svar på avviket som må inneholde opplysninger om når og hvordan avvik, anmerkning som er angitt i kontrollskjemaet, vil bli rettet og fulgt opp. Fristen ble satt fra to til sju dager etter alvorlighetsgrad.

Kontrollene avdekket store forskjeller og varierte fra meget bra til meget mangelfullt. Mange hadde alt i orden, mens det andre steder var mangel på opplæring og øvelser. Kunnskap om rutiner og alarmanlegg var gjengangere. Det ble også avdekket avvik i forbindelse med rømningsveier. Det alvorligste avviket var en institusjon hvor deler av alarmanlegget var ute av drift. Ansvarlig leder ble pålagt å ha våken nattevakt i denne delen og kjøpe inn røykvarslere til hvert rom dagen etter om anlegget ikke kunne repareres neste dag. 
Prosjektet ble gjennomført innen fristen og tilbakemeldingene fra de som var involvert er meget bra. Dette er absolutt en oppgave som bør utføres av beredskapsstyrken da det er avgjørende for resultatet av en innsats på en institusjon det arbeidet som er gjort før vi er på stedet. 

Et tilsyn ble gjennomført på under en time, avhengig av størrelse og forhold.
Prosjektet er ikke evaluert, men nattkontroller bør bli en arbeidsoppgave som utføres av beredskapsstyrken. Kontrollene bør gjennomføres i løpet av sommeren, da det er mange vikarer på de forskjellige institusjonene. Kontrollene vil gi et skjerpet fokus på sikkerheten på det enkelte objekt. På sikt bør også nattkontroller på utesteder gjennomføres av beredskapsstyrken. Dette vil gi mannskapene bedre kunnskap om objektene og øke kompetansen innen det forebyggende arbeidet.

COMMENTS