Ny redningsbil i Oslo

HomeMateriell/Stasjoner

Ny redningsbil i Oslo

Etter nesten 15 år i tjenesten fikk den gamle arbeidshesten på hovedbrannstasjonen i Oslo avløsning. Arvtageren er på mange måter en ganske lik bil, men erfaringer fra den gamle bilen og et økt fokus på mannskapenes helse og sikkerhet har medført til noen endringer i både kabinen og det spesialtilpassede påbygget.

Redningsleder Svein Olsen har vært en av dem som har vært med i arbeidsgruppen for det nye kjøretøyet og han er svært fornøyd med resultatet. 
    –    Da vi startet med å kartlegge den nye bilen ble alle vaktlagene inkludert i prosessen, og det ble diskutert alt fra konsept til type bil og innredning. Kort oppsummert så har alle vært fornøyd med det konseptet vi har hatt i mange år, med en enkelt kabin og påbygg og vi valgte derfor å gå for den samme løsningen også denne gangen, sier Olsen. 

Bedre arbeidsforhold
    –    Mye har skjedd på utstyrsfronten siden den forrige bilen kom i 2001, så vi hadde på forhånd sett for oss hva av utstyr vi måtte prioritere, samt at vi ønsket oss en innredning som ga mannskapene kort vei til alt utstyr, samt at tunge kasser ble plassert lavt i forhold til løftehøyde og bedre arbeidsforhold for betjening for mannskapene.  
I forbindelse med innkjøpet ble det også testet ut alt av aktuelt verktøy for å finne den type som passet aller best. 
    –    Dette har blant annet resultert i at alt av batteridrevet verktøy har samme type batteri, inkludert frigjøringsverktøyet til Weber, som er ett av i alt to sett med frigjøringsverktøy på bilen. Vi har også ett hydraulisk sett, legger Olsen til. 

Mye verktøy og utstyr
Redningsavdelingen i OBRE har et stort arbeidsområde og ansvar, som igjen krever at man er utstyrt med det verktøy og utstyr som det forventes at man har med. 
    –    Herunder faller alt fra frigjøringsverktøy til både trafikk- og arbeidsulykker, utstyr for innlåsninger, farlig gods, tauredning, løfteutstyr, jordingsutstyr for alt av skinnegående materiell i Oslo-regionen, samt diverse aggregater, lys og alt av håndverktøy det vil være naturlig å ha på et skadested, forklarer Olsen. 
Det var Egenes AS som vant anbudet på redningsbilen og gruppa har jobbet tett og godt med Egenes under hele prosessen som har laget påbygget fra bunn av. 
    –    Dette er ikke et standardpåbygg, og det har derfor vært veldig spennende å følge utviklingen fra start til det ferdige produktet vi har i dag, avslutter Olsen.

Fakta:
Chassis: Scania P410/43 4×2, 410hk, Automat, helluft 
Mannskapskabin: Original Scania CP16 
Påbygg: Egenes aluminium 
Blålys: Hänsch LED-teknologi i siste generasjon 
Gult varsellys: Hänsch LED-teknologi i siste generasjon 
Refleksmerking: Flexibright rød/gul refleks.
 
Ryggekamera: Med LCD-skjerm i farge 
Generator: Dynaset 6,5 kVA/220V hydraulisk drevet av bilens motor 
Strømaggregat: Rosenbauer RS14 Super Silent 14 kVA/220/400V 
Lysmast: Rosenbauer Flexilight pneumatisk 8×24 LED/24V med elektrisk tilt and turn unit, 360 grader, samt fokusering 
Vinsj: Rotzler TR 080, rammemontert hydraulisk drevet vinsj med kapasitet på 5 tonn. Uttak foran og bak. 
Redningsverktøy: Batteridrevet redningsverktøy fra Weber Rescue på uttrekk, samt tradisjonelt redningsverktøy med elektrisk drevet hydraulikkaggregat på utsving 

COMMENTS