Ny brannbåt i Oslo

HomeUncategorized

Ny brannbåt i Oslo

Etter en periode med litt varierende standard i Oslo Brann- og Redningsetats båtberedskap er den nye flaggskipet endelig levert. Båten har navnet ”Redningen”.

Båten er bygget ved Hemnes mekaniske på Hemnesberget ved Mo i Rana.
Motorinstallasjon er 3 stk Volvo D 9 på 500 HK hver med Ultra Jet vannjetaggregater, samt en hydraulisk baugtruster på 15 kw. Alle motorer har girkasser for å frikoble og kunne reversere jettene. 
Senter Motorinstallasjon har påmontert en Rudberg vannpumpe, med kapasitet på inntil 8000 liter i minuttet. Pumpen drives via en stikkaksling som er tatt ut i fremkant av den midtre motoren. Dette er unikt og har aldri tidligere blitt gjort. Tanken med dette er å nyttiggjøre seg av alle tre motorer frem til skadested. 
Vel fremme blir senter motor brukt til vannlevering, mens de to andre motorene da brukes til manøvrering rundt skadested.

Fakta om båten:
Hastighet: 35 knop
Lengde: 14,95 meter
Bredde: 4,5 meter
Tyngde: 20 tonn (med utstyr: 22 tonn)
Byggemateriale: Aluminium

Utstyr
Det er 1 vannkanon på 1600 liter/minutt montert på tak, som er fjernbetjent med joystick fra styrhus. I tillegg er det 1 vannkanon på 2000 liter/minutt som er plassert på babord side. Denne kanonen betjenes manuelt og har en skumtank på 200 liter tilkoblet. 
Det er også en slangetrommel på fordekket samt flere uttak for 2 ½ ” og 1 ½ ”.
Båten er utstyrt med 12 KW trefaset strømaggregat, med uttak for både enfase og trefase spredt ut over båten.

Det er montert en 3,5 tonnmeter HIAB kran på styrbord side på fordekk med to hydrauliske utskyt til seks meter utlagt arm med vinsj. 
Baugen er utstyrt med hydraulisk bauglem. Dette er to lemmer som kan vinkles hydraulisk i forhold til hverandre. 
Båten er bygget i to fulle etasjer med ca. 13 kvadratmeter i hver etasje. Nedre etasje er innredet til plass for pasient ved ambulansekjøring. 
Døren i front er spesiallaget som båreinngang uten trapper. Båren kan trilles rett inn med fult understell som i bilene. Det er også sittebenker for mannskaper, samt enkelt toalett og vask. 

På brua oppe er det to Recaro-stoler hvor fører sitter i midten. 
Det er montert det siste fra Raymarine innen navigasjon og radar med to 17″ skjermer. 
Det er videoovervåking av maskinrom og akterspeil. Det er også montert et Flir varmesøkende kamera på tak med 360 graders søk med joystick fra styrhus. 
Dette varmesøkende kameraet tegner et bilde ut fra temperaturforskjeller over det absolutte nullpunkt. 
Det er et fantastisk hjelpemiddel til å finne folk i vannet og varme ved branner i båt. I tillegg er det et flott verktøy i tåke og mørke.
Havnestasjonen i Oslo har her fått en flott båt til å takle både brann, redning, ambulanse og IUA-oppdrag med.

COMMENTS