(nesten) Klart for nødnett

Home110/Nødnett

(nesten) Klart for nødnett

Alt teknisk utstyr til det nye nødnettet er på plass i Alarmsentral Brann Øst i Moss, men noe arbeid med blant annet mottak av automatiske alarmanlegg og kallesignaler gjenstår før man går i skarp drift med nødnett i Østfold og Follo. Det betyr en ny utsettelse, noe som ikke er gunstig, men nødvendig.

Dag-Erik Lauritzen er avdelingsleder 110 på Alarmsentral Brann Øst. Han har vært sentral i arbeidet med innføring av nødnett i det såkalte fase 0 som inkluderer Østfold, Follo, Akershus og Søndre Buskerud. Brannmannen tok turen til Moss og en prat med Lauritzen om utfordringene som gjenstår, tidsplanen og forhåpningene til løsningene. Tidsplanen før siste utsettelse var at nødnett skulle i skarp drift 2. februar.
– En ny utsettelse er ikke gunstig, men det er nødvendig at vi bruker nok tid for å få et best mulig sluttprodukt. Og det er slik at alt avhenger av hverandre, dermed kan vi ikke kjøre i gang nødnett uten at alle komponentene både med hensyn til hardware, software, opplæring og rutiner er på plass, sier Lauritzen.

Noe av det som har medført problemer i det siste og utsettelse er mottak av automatiske alarmanlegg (AFA). Nå nærmer man seg en løsning her.
– AFA er bestilt av Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK) og vi håper at dette vil være på plass rundt årskiftet. Det har vært løsninger for mottak av automatiske alarmanlegg, men disse er ikke gode nok fordi vi har en annen type håndtering av alarmer i Norge enn i andre land. I andre land er det vanlig at brannsentralene kun får melding om utløste alarmer fra vaktselskap, mens i Norge er alarmhåndtering en viktig inntekstskilde. Det krever bedre verktøy for å serve kundene med alarmstatus m.m. Den løsningen vi nå venter på skal konfigureres mot beslutningsstøtteverktøyet Vision før vi så kjører en akseptansetest på dette, sier Lauritzen.

Enormt arbeid
Innføringen av nødnett har betydd et enormt arbeid for de som har vært tett involvert i prosessen. 
– Arbeidet med innføring av nødnett har vært voldsomt. Vi har hatt tusenvis av dokumenter, hvorav mye på engelsk, som skal gjennomgås. Så har det selvfølgelig gått masse tid til møter og avklaringer. Utfordringene har vært alt det nye man skal sette seg inn i og for oss som første sentral har det vært viktig å være proaktive og forsikre oss om at løsningene vi velger er gode nok og ikke minst kan fungere nasjonalt på alle 110- sentralene. Det er viktig å huske på at alt er byttet ut av teknisk utstyr på sentralene og vi er først ute i verden med å kjøre call-out (utvarsling) over Tetra-terminaler. Her har det vært mye nybrottsarbeid og en utfordring i å drifte og ivareta de menneskelige ressursene på egen sentral samtidig som man skal ivareta prosjektets behov, sier Dag-Erik Lauritzen.
Men Lauritzen presiserer at innføringen av nødnett har betydd mye positivt. 
– For oss som arbeider i de fem 110-sentralene som er i fase 0, har prosjektet ført til at vi samarbeider i langt større grad og mye tettere enn tidligere. Det er en veldig positiv effekt også operativt utover nødnettet.

Opplæringen avgjørende
Fra hvert brannvesen skal minst to superbrukere gjennomgå ett tredagers kurs på Justissektorens øvings- og kompetansesenter i Stavern. Disse skal så utføre internopplæring i eget brannvesen. Alle operatører skal ha samme superbrukeropplæring på terminaler, i tillegg skal fem operatører ha superbrukeropplæring på kontrollrom. Disse skal stå for internopplæring i egen sentral.     

– Riktig og tilstrekkelig opplæring er helt essensielt for at brukerne skal føle seg trygge på å bruke terminaler og kontrollrom, men det er viktig å påpeke at for de vanlige brukerne så blir det veldig lite komplisert. Det handler her om å snakke i en terminal som på vanlig vis med en PTT (push-to-talk)-knapp. 
– Så vil befalet ha muligheter til å prate i flere samtalegrupper med andre nødetater og de kan også ringe med terminalen. Disse utvidede mulighetene fører til at man kan ha kontakt med flere nødsentraler og innsatsledere og det er da viktig at man kjenner nivåene og bruker dette riktig. I tillegg må man ha kjennskap til hvordan man kobler seg opp mot andre brannvesen hvis man skal inn å assistere andre. Det er fortsatt litt usikkert i hvilken grad 110-sentralen kan greie å koble opp radiogrupper mot hverandre i perioder hvor det vil være hektisk i en alarmsentral.

Et mål er at alle som skal ha opplæring, skal få radioer minst en uke før opplæring starter. Det vil gjøre dem kjent med terminalen på lik linje med en ny mobiltelefon.
– Vi må la folk få ”leke” seg litt med terminalene før de starter på kurset. Det vil gjøre dem bedre kjent med terminalene. Så vil det etter opplæringen handle om øvelse og øvelse med terminalene sier Lauritzen.. 
Opplæringen på JKØ i Stavern utføres av personell fra leverandøren NokiaSiemens. Denne opplæringen går på den tekniske bruken av terminalene og kontrollrom. Lauritzen mener det er viktig at man får også en ensartet opplæring også i brannoperativ utførelse.
– Det er viktig med en nasjonal opplæringsplan som sikrer lik brannoperativ utførelse. Og vi må få på plass løsingen slik at Tetra kan virke over grensene så brannvesen som Halden og Strømstad kan prate sammen.

Usikker tidsplan
– Det er vanskelig å si når vi kan gå skarpt her i Østfold. Nå må de siste komponentene på plass før vi kan kjøre testprosedyrer og scenarioer i de enkelte brannvesen. Men jeg er ikke bekymret for sluttproduktet – dette kommer til å bli bra. Husk at Tetra er en ti år gammel teknologi som fungerer i andre land., sier Lauritzen.

COMMENTS