Mot delprivatisering i Porsgrunn?

HomeDiverse

Mot delprivatisering i Porsgrunn?

Det kan gå mot delprivatisering av beredskapen i Porsgrunn brannvesen hvis politikerne får det som de vil. Da vil brannstyrken som rykker ut i Porsgrunn bestå av fire kommunalt ansatte og to fra privat beredskap. Det er en ordning brannfolk i Porsgrunn er lite fornøyd med.

I 1999 ble ny brannstasjon i Porsgrunn etablert ved inngangen til Herøya industriområde. I samme bygg har også den industrivernpliktige beredskapen holdt til. I brannordningen som ble vedtatt den gangen skulle en mann fra den private beredskapen rykke ut i tillegg til den ordinære brannstyrken. 
Den gang hadde Hydro gjennom sitt selskap Hydro Beredskap ansvar for beredskapen på hele området, men i 2006 solgte de seg ned og Yara og NOKAS kjøpte seg inn med 33 prosent hver. I år overtok NOKAS gjennom sitt datterselskap NOKAS

Beredskap hele selskapet. 
1.januar 2012 ble forskrift om industrivern endret og lovverket ble da i likhet med på en rekke andre felter funksjonsbasert. Umiddelbart etter forskriftsendringen offentliggjorde Hydro i 2012 at de sa opp samarbeidsavtalen om brannberedskap med Porsgrunn kommune. Fra 1. januar 2014 opphører avtalen som har hatt to års oppsigelsestid.

NOKAS med ledende rolle
I vinter NOKAS la fram en skisse hvor de så for seg en modell for Grenlandsområdet hvor kommunal beredskap og privat beredskap ble sterkt integrert. I modellen ble det foreslått en etablering av tre baser i Grenlandsområdet. En ny felles brannstasjon for Porsgrunn og Skien skulle ha åtte kommunalt ansatte i utrykningsstyrken. I dag er minimumsbemanning i Skien og Porsgrunn totalt 13 mann. I tillegg skulle det etableres base på Herøya i Porsgrunn med to kommunalt ansatte og tre fra privat beredskap i utrykningsstyrken, samt base på Rugtvedt i Bamble med to kommunalt ansatte og to fra privat beredskap i utrykningsstyrken. Mulig effektiviseringsgevinst anslår NOKAS til tre kommunalt ansatte og to fra privat beredskap i utrykningsstyrken. Med fire skiftlag vil det bety 12 kommunale stillinger og åtte fra privat beredskap.
I sin argumentasjon for modellen peker NOKAS på at dette vil styrke beredskapen totalt i området og ikke minst den industrielle beredskapsevnen. Som grunnlag vises det til Sivilbeskyttelsesloven bestemmelser om kommunal beredskapsplikt og plikt til å etablere samarbeidsordninger og utnytte de samlede ressurser i regionen best mulig. NOKAS poengterer at de ser for at de tar en ledende rolle i omorganiseringen og styrker sin organisasjon.

Imot rådmannens forslag
Utspillet fra NOKAS har de nå lagt i skuffen inntil videre. Isteden har de lagt fram tilbudet til politikerne om at NOKAS overtar for det som kreves av beredskap utover minimum. I klartekst betyr det at av en seks manns styrke, som skal rykke ut til branner og ulykker i Porsgrunn, så vil to av disse være fra NOKAS.
NOKAS har gått ut med et tilbud til kommunen på tre millioner kroner for åtte stillinger i vaktstyrken. Det spesielle her er at en av de industrivernpliktige bedriftene – Yara – vil spytte inn to millioner kroner ekstra til NOKAS hvis de får anbudet. For Yara vil løsningen bety at deres beredskap subsidieres av den offentlige. 
Fra rådmannen sin side ble det lagt inn et forslag om å ansette fire mann og låne fire mann fra industrivernet. Dette hadde tilslutning i brannvesenet, men hos politikerne var holdningen annerledes og Arbeiderpartiet gikk imot løsningen. Sentrale politikere i Arbeiderpartiet i Porsgrunn for teknisk sektor er direktør Trond Ingebrigtsen og styreleder Børge Fredheim i NOKAS. Trond Ingebrigtsen har skrevet forslaget til integrering av privat og offentlig beredskap i Grenland som avslutter med at NOKAS ser for seg en ledende rolle i beredskapen. Naturlig nok er det reist spørsmål om habiliteten til Ingebrigtsen og Fredheim, men fordi de ikke har deltatt i den politiske behandlingen av saken så kan ikke Fylkesmannen se at de har overtrådt sin habilitet. Mens saken har pågått har Ingebretsen drevet med private innspill mot Skien og Bamble kommuner.

Forbanna og frustrert
Plasstillitsvalgt Øivind Andersen i Porsgrunn brannvesen er både forbanna og frustrert over situasjonen. 
–    Vi har bodd sammen med industrivernet på Herøya i 14 år og det er ikke vært knirkefritt fordi det har vært to forskjellige kulturer og ledelser. Og det har klare praktiske ulemper. Ved gassalarm, hvor vindretningen er feil, kan vi oppleve å være bokstavelig talt handlingslammet på brannstasjonen, sier Andersen.
Nå vil altså politikerne i Porsgrunn at Andersen og hans kolleger ved melding om husbrann eller ulykke skal ha med seg to mann fra industrivernet.
–    Som utrykningsleder skal jeg forholde meg til fire mann fra det kommunale og to mann fra industrivernet, som kan være opptatt med andre oppgaver inne på industriområdet slik at jeg kanskje må vente på disse. Det hele gir en dårligere beredskap, noe sentrale politikere ikke vil forstå, sier Andersen.

Juridisk holdbart?
Øivind Andersen og hans kolleger har søkt støtte på flere hold for å få belyst lovligheten av det forventede politiske vedtaket og de får støtte fra flere.
–    Brannsjefen har fått vurdert lovligheten av juridisk avdeling i kommunen som gir han medhold i at NOKAS sin løsning ikke er lovlig. Her kommer vikarlovgivningen inn fordi dette handler om å leie mannskaper av NOKAS på lengre sikt. Det er ikke lov da loven begrenser bruk av vikarer til ett år. Det er dessuten ikke lov å leie personell gjennom et annet firma. I tillegg skulle vi som tillitsvalgte ha vært med i prosessen, men det har vi ikke vært.

Redd for konsekvensene
–    Jeg er skuffet over Arbeiderpartiet som i sitt valgprogram går imot privatisering av offentlige tjenester. I denne saken går de imot valgprogrammet og de faglige rådene. Jeg er redd for at hvis denne ordningen blir framtiden i Porsgrunn så kan det også andre steder bli aktuelt for privat beredskap å selge seg inn til kommunene for å spare penger selv. Da blir resultatet at beredskapen blir dårligere med lavere kompetanse og lengre innsatstider. Det vil være et stort paradoks når beslutningstagerne prater med store ord om viktigheten av god beredskap for å håndtere både dagens og fremtidens utfordringer, avslutter Øivind Andersen.

Må sette klare vilkår
–    Jeg kunne tenke meg at vi bare hadde egne kommunalt ansatte i vaktstyrken.  Porsgrunn brannvesen har i mange år hatt samlokalisering med industrivernet og erfaring vår er at det er to forskjellige kulturer som skaper noe gnisninger, sier brannsjef Nic. Underthun i Porsgrunn.
Underthun sier de vil sette klare vilkår hvis ordningen blir slik at de leier mannskap fra industrivernet.
–    Rent praktisk så vil vi sette vilkår om at disse skal ha samme utdanning som våre mannskaper, delta på de samme øvelsene og holde kravet til forspenningstid. Vi må også definere helt klart hva de skal gjøre av oppgaver. 
Nå skal brannsjefen legge frem et kostnadsoverslag til bystyret om hva det vil koste kommunen å leie inn 1 eller 2 mann i vaktstyrken, totalt 4 eller 8 mann. Bystyret skal behandle saken i desember.  

 


–    Ingen ambisjoner om å overta

Brannmannen tok kontakt med daglig leder i NOKAS Beredskap for å få svar på spørsmål om deres rolle og ikke minst ambisjoner. Daglig leder Christen Valand svarer.

Hva er bakgrunnen for at NOKAS Beredskap har gått ut med tilbudet til kommunen om å leie mannskaper?
–    Vi har i 13 år hatt et meget godt samarbeid og samboerskap med brannvesenet som vi ønsker å videreføre. Tidligere har ordningen gått ut på at industrivernet har lånt ut to mann gratis, nå ønsker vi en kompensasjon. Men rent kommersielt har vi nok med Herøya Industripark.

Kan NOKAS Beredskap tilfredsstille kompetansekrav og krav til øvelser som stilles til kommunalt ansatte?
–    Vi har i alle år hatt akkurat den samme grunnutdanningen som kommunalt ansatte. Vi har dessuten ansatte med gjennomsnittlig 25 års erfaring som har bred kompetanse.

Er tilbudet basert på at NOKAS Beredskap har ledig kapasitet etter at funksjonsbaserte krav for industrivernet trådte i kraft i fjor?
–    Vi har akkurat det samme antall ansatte som tidligere med fem mann i døgnberedskap. Det har således ikke skjedd noen nedbemanning eller reduksjon av beredskapen på Herøya.

I vinter gikk NOKAS Beredskap ut med en skisse over fremtidig beredskap i Grenlandsområdet, hvor de ser for seg at NOKAS Beredskap har en ledende rolle i beredskapen. Hva legger dere i dette?
–    Skissen var et arbeidsdokument hvor vi utfordret dagens organisering og så på muligheter for å optimalisere beredskapen i Grenlandsområdet, men skissen hadde en del uheldige ordlegginger. Vi ønsker derfor å presisere at vi ikke har noen ambisjoner om å overta brannberedskapen i Porsgrunn, sier Valand.   
 

COMMENTS