Hvordan vi løser skitten / Ren problematikken i Brannvesenet Midt IKS

HomeDiverse

Hvordan vi løser skitten / Ren problematikken i Brannvesenet Midt IKS

I løpet av det siste året har det vært mye fokus på skitten/ren utfordringene rundt om i landet, hos oss har det vært diskutert flere løsninger

De løsninger som vi har valgt er sikkert ikke de optimale, men vi anser det som viktigere å komme i gang enn å ha de optimale løsningene først.
Brannvesenet Midt IKS består i dag av 8 kommuner med varierende standard på stasjonene, slik at lokale tilpasninger må gjøres.
Viktige prinsipper vi har lagt til grunn er at kjøretøy og brannstasjoner skal være rene soner.
Vi har laget følgende enkle rutine for mannskapene:

Instruks for personlig verneutstyr
Mannskap som har vært i innsats i røykfylt miljø, eller utsatt for annen forurensning, skal etter innsats, før retur til stasjon, legge forurenset brannbekledning / utstyr i sekk. (brannbilen er ren sone) i HMS kassen finnes utstyr for rengjøring.
Skittent / forurenset tøy og utstyr skal vaskes og klargjøres så raskt som mulig etter at utrykningen er avsluttet. 
Reservebekledning benyttes hvis det skulle oppstå en ny hendelse mens tøy er til vask.
For å få til dette har:
    1.    Alle stasjoner vaskemaskin og tørketrommel/skap:
    2.    Alle biler har fått «HMS»-kasse (plastkassen inneholder engangskjeledresser, engangshansker, P3 filtermasker, plastsekker, strips, vaskeservietter)
    3.    Reserveklær ligger i vakuumpakkede poser

Har det fungert?
Ja! Og de stasjonene som har hatt branner merker det umiddelbart i forhold til lukt og renslighet. 
Har også testet ut flere oppløselige vaskeposer, men ingen fungerte etter hensikten, så bruk av disse ble droppet. På litt sikt, ca. 3 år, vil vi også ha anskaffet oss vaskemaskin for røykdykkerutstyr, flaskepakker etc. samt slangevaskemaskin. Det er ting som skal på plass i den nye stasjonen i Steinkjer.
Vårt mål: Alle skal være like friske når vi går hjem, som når vi kommer.

COMMENTS