Hurtigfrigjøring på Ringerike

HomeRedning

Hurtigfrigjøring på Ringerike

To tyske brannfolk fra Stuttgart var i september på Ringerike for å lære mer om hurtigfrigjøring. De ønsker å innføre dette i sin brann- og redningstjeneste som en mulig metode for å frigjøre raskt ved trafikkulykker.

Kontakten med tyskerne ble etablert da brannfolk fra Ringerike brann og redning var på Opel-fabrikken og demonstrerte metoden med kjettingtrekk i fjor. Besøket på Opel-fabrikken var «premien» de fikk av Norsk Luftambulanse etter å ha vunnet NM i hurtigfrigjøring. Til demonstrasjonen var det invitert brannfolk fra flere større brann- og redningstjenester i Tyskland. Etter besøket i Tyskland har Ringerike brann og redning holdt kontakten med brannfolk fra Stuttgart som underviser på brannskolen der.

– Vi har sendt de materiale om metoden og tyskerne har hatt lyst til å dra hit for å studere dette nærmere, men det har tatt litt tid. I Tyskland er det veldig formelt og ingen i Stuttgart hadde tidligere reist ut av landet for å lære noe. Derfor er det ekstra moro at de dro til lille Norge, sier Even Moan som er leder av beredskapsavdelingen i Ringerike brann og redning.

De to tyske brannmennene Thomas Peregovits og Stephan Etzel fikk en grundig innføring i metoden av brann- og redningstjenesten på Ringerike. Først fikk de en dag med teori, deretter var de med på NM i hurtigfrigjøring hvor de fikk se hvordan ulike lag jobbet med metoden. Til slutt var det en dag med praksis, delt opp med hands on-øvelser, caser og til slutt øvelser med stoppeklokke.

– På de siste øvelsene var de nede på vel 7 minutter og det er veldig bra. Da skal det sies at de hadde et veltrimmet vaktlag med seg, men det viser at med god opplæring kan man få gode resultater raskt, sier Moan.

Kontakt med Opel-fabrikken

De tyske brannfolkene vil nå ta med seg metoden tilbake og innføre den på grunnutdanningen i Stuttgart. 

– Tyske brann- og redningstjenester er veldig gode på verktøybruk, men de er samtidig veldig konservative og leverandørstyrte. Thomas og Stephan mener at metoden vil passe spesielt godt til deltidsmannskaper fordi den er enkel og gjennomførbar uten stor opplæring.

Moan håper mer kan komme ut av samarbeidet med de tyske brannfolkene og Opel-fabrikken.

– Vi har knyttet gode kontakter og jobber med å få nye biler fra Opel-fabrikken som vi kan trene på. Både Opel og Tollvesenet er positive til å finne en løsning og da vil vi stå enda bedre rustet til å trene realistisk, sier Moan.

COMMENTS