EU-kravet
Som ”Brannmannen” fortalte i nr.2/2002 har EU kommet med et krav om at brannbiler registrert etter 1.januar 1995 ikke defineres som motorredskap. Det betyr at sjåfører må ha sertifikat klasse C for å kjøre bilene. Dermed fikk Hamarøy kommune seg et sjokk som rammer kommunen hardt. Brannsjef Nils Fredriksen sier til Avisa Nordland at han trodde bilen skulle registreres som motorredskap og var i likhet med mange andre brannsjefer rundt om i landet, ikke kjent med de nye reglene. Og ikke alle småkommuner har budsjettert med sertifikat til en mann på rundt 15 tusen kroner. En ny brannbil er et stort løft i seg selv.
Ingen dispensasjon
Statens vegvesen på Fauske kan heller ikke love dispensasjoner for å få kjøretillatelse til brannbilen. Til Avisa Nordland bekrefter stasjonsleder Torill Dypfest at bilen pr. i dag står registrert som lastebil, med de krav som stilles for kjøring av lastebil. For Hamarøy brannvesen, som kun består av deltidsmannskaper, betyr det at mannskapene må sette seg på skolebenken for å sikre seg førerkort klasse C. For mange deltidsmannskaper vil nok dette være en stor utfordring. Når man i tillegg vet at deltidsreformen er på full vei inn, ja da står utfordringene i kø for deltidsmannskapene i Hamarøy kommune. Og kravene ligger tett som bobilene over Hamarøy. Krav om sertifikat, krav om utdannelse som deltidsmannskap, krav om utrykningsbevis for mannskapene, krav til røykdykkerne og ikke minst kravene som DBE krever for å ha en godkjent brannvernordning i kommunen. Vi kan bare si: Lykke til Hamarøy.
Publisert: 04-07-2002
COMMENTS