-Metrologisk institutt hadde sendt ut ekstremvarsel for Lofoten denne dagen, og bedt folk om å holde seg innendørs i uværet. Og nettopp på en sånn dag skjer det som man ønsker seg minst av. Det forteller utrykningsleder i Vestvågøy brannvesen, Roger Vian. Ved ankomst til brannstedet, fikk brannvesenet beskjed om at det lå tre båter til kai. Den ene båten, Nonstinden, en gammel treskøyte som en lokal stiftelse hadde tatt vare på, kom fort i brann og slet seg fra fortøyningen. Båten havnet i fjæra der den brant opp til slutt. Også den andre tresjarken tok fyr og begynte å brenne. Derimot klarte brannvesenet og noen frivillige og berge en 54-fots cabincruiser til en verdi av rundt 12 millioner kroner.
Farlig oppdrag
-Hele brannen ble en svært dramatisk hendelse for oss i brannvesenet. Vannet i brannslangene stoppet i den sterke vinden og det var i perioden stor fare for flygende takplater. Men det at vi klaret å berge den ene båten i den ekstreme vinde, var i seg selv litt av en bragd, forteller Vian.
Rundt 20 mann fra Leknes og Stamsund deltok i slukningsarbeidet. I tillegg var R/S Skomvær III med i slukke og redningsarbeidet. Men på grunn av sterk vind og lavt vann, var det vanskelig for redningsskøyta og komme seg helt inn til fiskebruket. Men båten hadde en sentral rolle i brannen.
-Kommunikasjonen mellom slukkeledelsen og hjelpemannskaper fungerte på en utmerket måte under den ekstreme brannen på Ballstad, avslutter brannmester Roger Vian i Vestvågøy brannvesen.
Roy Charlsen «Brannmannen»
Publisert: 08-01-2010
COMMENTS