Erfaringer med fremskutte enheter

HomeMateriell/Stasjoner

Erfaringer med fremskutte enheter

Fremskutt enhet er ikke nytt i Norge, men med Brannløftet fikk konseptet større fokus. Ved tildeling av bilene ble det vektlagt hvordan brannvesenet tenkte utnyttelse av bilen.

Brannmannen spurte 3 av de heldige brannvesen som fikk fremskutte enheter om hvilke erfaringer de har gjort og hva de ser som den største gevinsten.

 

 

 

 

Konsept som passer bra til Sveio

Hordalandskommunen Sveio har rundt 5600 innbyggere og lange avstander fra kommunesenter til utkanten av kommunen. Den fremskutte enheten de fikk har vist seg å være til stor nytte.
    •    Med den fremskutte enheten kommer vi raskere fram til skadestedet og vi kommer lettere fram på smalere veier, sier varabrannsjef Tor Johann Enerstvedt i Sveio brann- og redningsvesen.
Sveio brannvesen har 28 deltidsmannskaper uten vaktordning fordelt på stasjoner i Sveio og Førde. I 2016 håndterte Sveio brann- og redningsvesen 79 hendelser. De fleste utrykningene er til trafikkulykker. Ulike typer helseoppdrag har også blitt stadig vanligere.  
Den fremskutte enheten er en VW Transporter med 200 liters vanntank som er utstyrt med blant annet tåkespiker, kombiverktøy, skumblander, hjertestarter, førstehjelpssekk og røykvifte. Bilen er levert av Egenes Brannteknikk.
Når styrken i Sveio brannvesen alarmeres så er rutinen at de første på stasjonen bemanner den fremskutte enheten og rykker ut. Resten kommer etter i mannskapsbilen.
    •    Den fremskutte enheten er nesten alltid først fremme og mannskapene kan starte en innsats eller forberede for innsats. Vi sparer fort mange minutter, særlig når avstandene er lange. Dette ser vi kommer til å gi gode resultater både ved brann-, redning- og førstehjelpsoppdrag, sier Enerstvedt.
Det er også en klar fordel at den ikke krever førerkort klasse C, mener varabrannsjefen.  

Ønsker fremskutt enhet på alle stasjoner

Indre Østfold brann og redning (IØBR) fikk en fremskutt enhet som er plassert på Ørje i Marker kommune. Det interkommunale brannvesenet har seks brannstasjoner i syv kommuner. 
Konstituert leder av beredskap i IØBR, Jørn Thon mener en organisering med fremskutt enhet og mannskapsbil på alle stasjonene vil optimalisere deres mulighet til enda raskere igangsetting av arbeid og tiltak på et skadested. Også med tanke på livreddende førstetiltak i et helseoppdrag.
    •    Det er kostnadsbesparende å ha en slik liten bil isteden for to store klasse C biler. Og vi har langt flere sjåfører som kan kjøre denne bilen, med kun klasse B. Problemet, eller utfordringen, med en slik bilpark er å få ut nok folk. Dette er tilfelle dersom vi fortsatt skal opprettholde kravet i dimensjoneringsforskriften til 16 mann som minimum på enhver stasjon. Det er kanskje modent å tørre å tenke litt nytt om dette? Spesielt i de distrikter hvor mulighet for rask bistand fra naboer eller «søsterstasjoner» er like stor som hos oss, sier Thon.
Den fremskutte enheten er en Mercedes Vito som er levert av Automont
Kjell Nesset er utrykningsleder på stasjonen på Ørje. Der er de satt opp med utrykningsleder og sjåfør på vakt og det er disse som vanligvis rykker ut med den fremskutte enheten.
    •    Vi er allerede blitt veldig glad i bilen. Som utrykningsleder får jeg tid til å ta en OBBO og legge en plan før resten av styrken kommer. Samtidig kan vi klargjøre for innsats og gjøre tiltak. Vi har blant annet slokket bilbrann og startet HLR før de andre ankom. I tillegg er bilen liten og lett å komme fram med, sier Nesset.   

– Utrolig god erfaring

Varabrannsjef Per Otto Selstad i Gaular kommune i Sogn og Fjordane kan ikke få fullrost den fremskutte enheten de fikk i høst nok. – Den er helt fantastisk, sier han.
Gaular kommune har rundt 3000 innbyggere. Beredskapen består av 16 deltidsmannskaper uten vaktordning. I 2016 hadde brannvesenet 35 utrykninger.
    •    Ved melding om brann eller ulykke bemanner en utrykningsleder og en sjåfør den fremskutte enheten og rykker ut. I bilen har de alt de trenger til å starte en førsteinnsats og det gir en utrolig god gevinst både i forhold til livredning og skadebegrensning, sier Selstad.
De fleste utrykningene for brannvesenet i Gaular er til trafikkulykker. Det har ikke vært noen diskusjoner rundt dilemmaet som kan oppstå hvis de to i den fremskutte enheten kommer fram til et brannsted hvor det er folk inne.
    •    De to i den fremskutte enheten vil forberede for innsats og gjøre tiltak mot brannen slik at når resten av styrken ankommer så kan de gå i innsats med en gang, sier Selstad.
Bilen er en Mercedes Vito 4X4 som er levert av Bertel O. Steen. Den er utstyrt med 200 liters vanntank, skumbeholder, UHPS slokkeanlegg, kombiverktøy, røykvifte mm.

 

Publisert: 27-04-2017

COMMENTS