Brannsjef vil ha bom

HomeForebyggende

Brannsjef vil ha bom

Det må komme bom i begge ender av tunneler som er registrerte som risikoobjekt. Dette er noe som hele «brann-Norge» tenker på.

Dette er brannsjef David Skjerven på Voss sin klare påstand, med bussbrannen i juni friskt i minnet.
En svensk buss med 42 greske turister fikk oppleve noen dramatiske minutter da det begynte å trenge inn tykk røyk inn i bussen. Bussjåføren fikk ikke opp dørene, men en av passasjerene hadde studert nødprosedyrene for bussen og klarte nokså raskt å lokalisere den manuelle trykknappen ved utgangen midt i bussen. Deretter klarte de å presse midtdørene opp.

Det var tilløp til panikk i bussen da røyken begynte å sive opp under baksetet. Det var ikke flammer inne i bussen før alle var kommet ut. Men det gikk ikke mer enn to – tre minutter fra siste passasjer var ute – til bussen sto i flammer.
Voss brannvern var framme på brannste¬et sju – åtte minutter senere, og fikk raskt slokket brannen.
– Vi klarte å hindre flammene i å ta seg forover til dieseltanken. Ved å bryte opp dørene til bagasjerommet, klarte vi også å redde over 90 prosent av bagasjen. På den måten sparte vi trolig forsikringsselskapet for 200.000 kroner, minst, og turistene for mange problem, uttalte brannsjef Skjerven til avisa Hordaland.

Intens varme og royk
Alle som opplevde bussbrannen, fikk med egne øyne se den voldsomme røykutviklingen og kjenne den intense varmen som utviklet seg fra flammehavet.
– Hva om dette hadde skjedd i en av de mange tunnelene vi har i området, som ikke en gang har rødt stoppsignal, spør Skjerven.
Med bom ville man fort og effektivt stop¬pet all innkjøring, og med det redusert faren for at flere liv skal gå tapt, fastslår brannsjefen.
Han mener det er for dårlig å bare bruke rødt lys alene. Det viser seg gang etter gang at mange trafikanter ikke respekterer stoppsignalet, derfor må de stoppes fysisk på annen måte.

– Bom er fullt mulig å montere. Det er ikke dyrt heller. Teknologien har vi, penger har vi. Like godt som at en detektor setter på rødt lys når brannalarmen går, kan den også gi strøm til en bom som går ned, sier Skjerven.
Brannsjefen ser for seg at det i hans område i alle fall kommer bom på tunneler over 500 meters lengde.
– Under en bilbrann utvikler det seg en intens varme og mye røyk. Folk må ikkje få det inntrykket at det er enkelt å snu inne i tunnelen, for så å kjøre ut igjen, advarer brannsjefen.
– Du kjører kanskje inn i 80 km/t, og rett i røyken. Lyset i tunnelen forsvinner, og det er bekmørkt. Du klarer ikke å orientere deg lengre, sier Skjerven, og advarer bilister på det sterkeste mot å kjøre på rødt lys. Det kan få store konsekvenser.
– Samfunnet vil ha tunneler. Biltrafikken skal gjennom tunneler, og da må en også følge dette opp med å sikre tunnelene så godt som mulig, sier brannsjef David Skjerven.

COMMENTS