Ny brannbåt til Asker og Bærum

HomeMateriell/Stasjoner

Ny brannbåt til Asker og Bærum

Asker og Bærum brannvesens velkjente Fjord Ferry 26 fra 1973 har fått avløsning og vil ende sine dager som fraktefartøy på Vestlandet. Den nye båten er levert av Maritime Partner AS i Ålesund i samarbeid med verftet Holen AS og har følgende spesifikasjoner:

Båttype: Alusafe 1150 FPC med skrog i aluminium og hytte i GRP sandwich.
 Dimensjoner: Lengde 11,50 m, bredde 3,60 m, dybde 0,75 m.
 Deplasement: 9,5 tonn operativ vekt.
 Fremdrift:  2 x 407 hk Yanmar motorer med Rolls Royce vannjet.
 Maks. fart: Ca 35 knop, med stopplengde ca 50 m.
 Støy inne/ute: 53/71 dB på tomgang og 86/98 dB ved full fart.
 Maks trekk: 2.200 kp slepekraft. 
 Drivstofftank:  600 liter, som gir en rekkevidde på ca 200 nautiske mil.
 Brannpumpe: Ruberg R30 med Yanmar 150 hk dieselmotor.
 Vannkanon: Unifire Force 80 med fjernstyring.  Kastelengde ca 90 m.
 El.aggregat: Mase IS 6.5. 220V 50 Hz 6,5 kW.
 Søkelys: Norselight HR 250
 
Båten er bygget etter Nordic Work Boat Standard og sertifisert av Det norske Veritas.  Den er beregnet på å ligge i sjøen hele året, men dimensjonene tillater også at den ved behov kan tas inn i vognhallen på Asker brannstasjon for større vedlikeholdsoppgaver.   
Etter anbudsutlysningen i 2004 fikk ABBV inn fem anbud, blant annet fra et ukrainsk verft, og foretok en grundig vurdering av de tre tilbudene som dekket brannvesenets spesifikasjoner.  
Valget falt på Maritime Partner, som har levert et stort antall fartøyer til forsvaret, oljeindustrien og Redningsselskapet. 

Båttypen har vist seg meget sjødyktig under alle slags forhold, samtidig som verftet kunne gjøre de tilpasninger som var nødvendig for å dekke brannvesenets behov, blant annet for å kunne arbeide så nær vannspeilet som mulig ved håndtering av oljelenser og berging av personer opp av sjøen.  
Bruksområdet blir det samme som tidligere; innsats ved brann i båt, på øyene eller langs kysten, søk etter båter og personer som er savnet, bistand ved havari, drukning og oljeutslipp, transport av materiell og innsatspersonell til skipsbrann i fjorden etc.     

Samarbeidet med verftet under byggetiden har fungert meget godt, og ABBVs båtgruppe har vært i Ålesund for å teste fartøyet sammen med leverandøren. I løpet av to dager gikk vi igjennom et omfattende testprogram med 24 hovedpunkter og en lang rekke detaljer, for å sikre at alt skulle være i orden ved levering.  Det ble skrevet godkjenningsprotokoll med nødvendige utbedringer, og ABBV er så langt godt fornøyd med produktet og oppfølgingen fra Maritime Partner/Holen AS.  

Brannbåten ligger nå midlertidig på Redningsselskapets plass i utløpet av Lysakerelva for den siste klargjøringen. Når isen går, vil båten bli flyttet til Sarbuvollen på Høvik og satt i operativ drift, ventelig i juni måned, etter en omfattende opplæring av båtførerne.  
Kommunen har regulert inn en havnestasjon for brannvesenet i Rolfsbukta på Fornebu, som vil bli tatt i bruk når området bygges ut i løpet av et par år.

Newer Post

COMMENTS