HomeMateriell/Stasjoner

Den beste brannbåten som finnes

Superlativene satt løst da Bergen brannvesen fikk overlevert sin nye brannbåt Sjøbrand 1. desember. Båten er en kombinert brann-, rednings- og oljevernbåt som avløser den 40 år gamle Sjøsprøyt.

Sjøbrand fikk virkelig testet sin sjødyktighet på jomfruferden fra Ålesund til Bergen. Ved overfarten ved Stadt fikk brannbåten føle bølgehøyder opp til 9 meter, noe den klarte med glans.
En prosjektgruppe i Bergen brannvesen leverte en 50 siders kravspesifikasjon sommeren 2014 og Maritime Partner i Ålesund ble valgt som leverandør. Maritime Partner har bygget over 2000 båter og blant disse er redningsskøyter og brannbåten til Asker og Bærum brannvesen. 
Sjøbrand er 18, 4 meter lang og 5 meter bred. Maks vekten er 28 tonn og den kan holde en fart på opptil 33 knop. Rekkevidden er 345 nautiske mil.
Båten er utstyrt med to vannkanoner som kan fjernstyres. Pumpa leverer 6000 liter i minuttet. I tillegg har båten IR-kamera. På dekk er det kran og skap til dykkerutstyr. 
Styrhuset har plass til seks personer, mens det under dekk er plass til 12 personer. Her kan man etablere et fremskutt KO. 

Uendelig stolte

    –    Vi er uendelig stolte i dag. Kanskje virker vi i overkant begeistret på en dag som denne, men jeg tror jeg kan si at dette er den beste brann- og redningsbåten man kan få, sa brannsjef Johnny Breivik ved dåpen av brannbåten. 
Han var meget fornøyd med at Bergens politikere forsto behovet og bevilget 15 millioner kroner til ny brannbåt.
    –    Denne båten gjør at tryggheten for bergenserne og folk i hele bergensregionen øker. Et så godt brannvesen som det vi har fortjener det beste utstyret. Det er det tverrpolitisk enighet om og dette er en viktig dag for hele byen, sa byrådsleder Harald Schjelderup.
 
Rigget for hurtigbåtkjøring

Fram til nyttår skal brannmannskapene som skal føre båten gjennom opplæring på båten, men de har allerede vært på en ukes hurtigbåtkurs med simulatortrening på Sjøkrigsskolen. 
Cato Bakken Nilsen er en av mannskapene som har vært med på å prosjektere båten og som skal føre den. Det han har erfart med båten så langt, virker lovende.
    –    Det er en utfordring å bygge en båt som skal tilfredsstille flere bruksområder og noe kompromisser må det bli, men alt i alt er vi meget fornøyd. Båten er rask å få startet og lett å manøvrere, sier Bakken Nilsen.

Fakta:
Alusafe 1800 FIFI
Lengde: 18,4 meter
Bredde: 5 meter
Dybde: 1,5 meter
Maks vekt: 28 tonn
Marsjfart: 30 knop 
Maks fart: 33 knop
Motor: 2 stk. Volvo Penta IPS 900 – 700 HP (vridbare propeller) 
Materiale: Aluminium
2 vannkanoner
Pumpekapasitet: 6000 liter/min.
FLIR-kamera
Dekkskran på 3,5 tonn/meter
Lensekapasitet: 4500 liter/min. 
Kart med søks- og redningsprogram.
3 kameraer som kan streame til 110-sentralen. 
Kan slepe 6,7 tonn. Kroken kan fjernutløses og er godkjent for oljevern.
All ventiler og vannkanoner er fjernstyrt fra broen. 
Overflateforsynt luft til dykkerne. 
4 røykdykkersett med 6 ekstra flasker.
Alt lys er LED-lys.
Fjernstyrt lyskaster som lyser opp til 3000 meter

COMMENTS