Arild Jørgenvåg (90) i 100 med veteran på 90

HomeMateriell/Stasjoner

Arild Jørgenvåg (90) i 100 med veteran på 90

Arild Jørgenvåg i Kristiansund er 90 år og mangeårig pensjonert brannmann. Han synes det er et rørende gjensyn å treffe sin gamle «venn» British Leyland – som også er 90. Arild kjørte bilen i mange år på 1950-tallet. – Hainn Arild hæl’ sæ’ be’er enn Leyland’en – de’ e’ bærre Leyland’en som læk, ler kollega Jonny Skarpnes.

For de som ikke skjønner nordmørsdialekten kan vi oversette Jonnys bemerkning: «Han Arild holder seg bedre enn Leyland’en – det er bare Leyland’en som lekker!»
Vi treffer veteranen Arild Jørgenvåg på brannstasjonen i Kristiansund. Her har hans gamle arbeidskolleger gjennom mange år drevet skikkelig restaurering av ikke bare British Leyland registrert i byen i 1925, men av en lang rekke andre biler og vogner og annet gammelt, verneverdig utstyr.

Reddet «skrotet»
«Alle» trodde at alt av brannmateriell var ødelagt under krigen, men så viste det seg altså mange år senere at det var blitt lagt inn i et gammelt skur og glemt siden bombingen av byen. Da det skulle ryddes opp i skuret ble alt som lå der først antatt å være gammelt skrot klart for søppeldynga, men heldigvis ble det reddet. Og bragt opp til brannstasjonens underetasje der det ene objektet etter det andre er blitt møysommelig restaurert av gutta på stasjonen.
    –    Vi begynte å dra ut alt utstyret og fant masse som var uskadet, sier Ivar Løkvik. Han er pensjonert underbrannmester og «museumsbestyrer», som han sier det. Både bestefaren og faren hans var brannmenn og kjørte blant annet denne bilen.
Alt «skrotet» ble lagt i underetasjen på brannstasjonen der de nå har opprettet brannmuseum. Der står blant mye annet den 90 år gamle British Leyland sammen med byens første brannpumpe. Her er en komplett samling av utstyr og mye historie er bevart for ettertiden takket være innsatsen til gutta på stasjonen.
Jonny Skarpnes, som er underbrannmester, er blant de ivrige som har stått for restaureringen. Han forteller at bilen kom til Kristiansund i 1925 og var i drift til 1957. Jørgenvåg kjørte den i 11 år. Bilen ble restaurert i 1985. 883 av vel 1000 bygninger i byen brant ned under bombingen.

«Driftssikker» bil
Arild Jørgenvåg startet som brannmann i 1944 – først som ferievikar og senere som aspirant. Faren hans var brannmann i bydelen Nordlandet og var med i de fortvilte slukningsforsøkene under krigen. Arild husker godt bombingen. Han bodde like ved et militært område nede på kaia. Innimellom var det skyting om natten og familien valgte derfor å flytte.
Jørgenvåg husker godt bilen og minnes den som en god pumpebil, men den var vanskelig å kjøre på grunn av dekkene, blant annet. Etter restaureringen har han nå fått prøvekjøre bilen og mange, gamle og gode minner strømmer på.
– Den var enklere å gire i gamle dager, men forklaringen på det er vel kanskje at jeg er blitt litt mer «rusten», smiler han. Han mener gutta på stasjonen fortjener all den skryt de kan få for den jobben de har gjort med restaureringen.
I dag er Jørgenvåg svært glad for den innsatsen kameratene hans har gjort med rehabiliteringen av bilen.
    –    De har pusset alt, lakkert opp og alt er blankt og fint. Jeg kjørte Leyland’en mange ganger på utrykning. Vi hadde også en Magirus fra 1937 som jo var mer moderne. Leyland’en var tung å kjøre med rågummihjul for å sikre at den ikke punkterte. Det var dobbelt tenningssystem på den og den kunne startes på fire forskjellige måter. Dermed var den også veldig «driftssikker», smiler veteranen. 
Han forteller om hvordan de måtte dra tre ganger på sveiva. Etter å ha dratt ut choken og gjort en masse viderverdigheter og smarte triks fikk de alltid start på bilen. Bilen ble kåret til Norges best bevarte brannbil under brannbiltreffet i Oslo i 2007. Prisen ble overlevert av daværende justisminister Knut Storberget.
Kristiansund brannvesen står i en særstilling i landssammenheng når det gjelder eldre brannbiler. Bilparken er unik. Branngutta har deltatt på flere biltreff rundt om i landet, og priser og hedersbemerkninger har de fått mange av.
    –    Vi har brukt mange arbeidstimer, sier Ivar Løkvik og Jonny Skarpnes.
36 hk og dobbelttenning
I 1987 foretok de en totalrenovering og plukket bilen fra hverandre. De demonterte alt – både karosseri og motor og drivverk. Bilen er et klenodium for byens brannstasjon og et smykke i veteranbilsammenheng.
British Leyland ble registrert som brannbil for åtte personer. Motoren er en bensindrevet fire-sylindret rekkemotor på 36 hk, med dobbelt tenningssystem. Den kan startes med vanlig elstart, sveivestart, dynastart (ved hjelp av dynamo) og med niffebatteri (tilkobling av gnist på varm motor fra batteri).
Den nest eldste bilen er en A-Ford som ble bygget av en brannmann på byens brannstasjon i 1931 med Leyland som modell. Den ble ferdig i 1932 og fraktet med ferge over til Nordlandet der Arild Jørgenvåg bodde mens faren hans var stasjonert på brannstasjonen der. Arild Jørgenvåg husker godt den dagen. Han var syv år og fikk være med på prøvetur. Han fikk også være med på den første turen med bilen inn til sentrum da broen dit ble åpnet i 1932.

8. til 10. mai er det stort biltreff i Kristiansund, med Kristiansund brann- og redningstjeneste som arrangør, og det kommer veteranbrannbiler fra flere steder rundt om i landet. 

COMMENTS